Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Денисенко К.С. Аутсорсинг знань (КРО) як стратегічна форма партнерських відносин підприємств в постіндустріальну епоху

Денисенко Катерина,

ФЕтаУ, 5 курс, ЕЕП-508

denysenko.k.s@gmail.com

Аутсорсинг знань (КРО) як стратегічна форма партнерських відносин підприємств в постіндустріальну епоху

Денисенко Екатерина

Denysenko Katherine

аутсорсинг знаний как стратегическая форма партнерских отношений в постиндустриальную эпоху

knowledge process OUTSOURCING as a STRATEGIC FORM of partnership in the post-INDUSTRIAL ERA

 

Актуальність.«Хто володіє інформацією, той володіє світом», - твердження, яке стало гаслом кінця ХХ - початку ХХІ століття, в постіндустріальну епоху звучить так: «Хто володіє знаннями, той керує всесвітом!». Лише уявіть, на що здатні підприємства, які не лише користуються набутими знаннями, але й створюють власні по принципу синергійного ефекту від поєднання комплексного людського потенціалу і внутрішніх можливостей підприємства…

Постановка проблеми.Для створення підприємства, заснованого на управлінні знаннями, необхідні значні фінансові і людські ресурси, а також компетентні співробітники, що не завжди можливо забезпечити «власними» зусиллями. Нагальна необхідність пошуку альтернативного вирішення цього питання сприяє розповсюдженню послуг аутсорсингу знань, які значно спрощують процеси прийнятті рішень і управління окремими підприємствами. Оскільки аутсорсинг знань виник достатньо недавно, існують розбіжності між думками науковців щодо виділення основних його елементів і визначення відмінностей з іншими видами аутсорсингу, а також перспектив поширення в Україні та світі, що й утворює предмет нашого дослідження.

Результати дослідження.Перехід в постіндустріальну епоху вимагає прийняття нових бізнес-рішень і використання важко відтворюваних ресурсів (знань) для створення конкурентних переваг. Зараз підприємство може бути лідером лише в тому випадку, якщо воно ефективно управляє своїми знаннями: створює і використовує нові унікальні практики.

На нашу думку, аутсорсинг знань є наступним етапом розвитку аутсорсингу бізнес-процесів, так як включає його основні елементи, але вимагає наявності високого рівня аналітичних і технічних здібностей, а також прийняття вірних бізнес-рішень від працівників аутсорсингових компаній. Тобто аутсорсинг знань – удосконалений, комплексний і «скорегований» під сучасні тенденції змін зовнішнього середовища аутсорсинг бізнес-процесів.

Проаналізувавши різні наукові публікації, а також практичні приклади застосування виробничого аутсорсингу, аутсорсингу бізнес-процесів та аутсорсингу знань [1-3], можна зробити висновок, що зміна відображається в своєрідному «нарощуванні» аналітичної складності вихідних результатів застосування того чи іншого виду аутсорсингу.

Так, виробничий аутсорсинг призначений для виконання певних функцій для підприємства-замовника, це, в свою чергу, не передбачає складного аналізу діяльності підрозділів чи результатів. Підприємства, які спеціалізуються на виробничому аутсорсингу, оперують певними вихідними даними для забезпечення ефективного функціонування виробництва.

Аутсорсинг бізнес-процесів (ВРО) передбачає виконання певних процесів для підприємства-замовника. Важливою ланкою на даному етапі є не лише виконання покладених на аутсорсингові компанію функції, але й ретельний аналіз отриманих результатів чи перспектив. Як бачимо, дані, в такому випадку, отримують контекст і стають корисною інформацією для замовника.

Аутсорсинг знань (КРО) є більш складною категорією, яка вміщує в собі збір даних, аналітику і прийняття відповідних рішень, тобто має на меті розробку ефективних бізнес-рішень для підприємства-замовника. В аутсорсингу знань підприємство-аутсорсер не лише аналізує ситуацію в рамках компетенцій певного підрозділу чи процесу, а вже має відповідні можливості і повноваження для прийняття глобальних рішень. Тобто, основна різниця між КРО і ВРО полягає у комплексності результатів аутсорсингу.

Варто зазначити, що зі зміною складності процесу аутсорсингу, змінюються інші параметри, такі як ризиковість, гнучкість, захищеність підприємства-замовника, які мають бути враховані при виборі доцільного виду аутсорсингу.

Звичайно, чим більше функцій виконує компанія-аутсорсер і чим якіснішу інформацію вона надає, тим більшою стає гнучкість підприємства, що сприяє створенню додаткових конкурентних переваг. Але, разом з тим, постає питання про захищеність даних, адже, щоб отримати якісні послуги, компанія, в рамках економіки знань, має надати конфіденційну, часто унікальну інформацію. В такому випадку слід звертатися до перевірених та надійних аутсорсингових фірм.

Аутсорсинг знань є комплексним видом аутсорсингу, який включає в себе наукові результати інших видів аутсорсингу, які розглядаються через призму діяльності окремого підприємства, його формалізованих і неформалізованих знань.

Світова практика підтверджує ефективність і результативність використання аутсорсингу знань. Крім того,  передбачається стрімке зростання попиту на аутсорсингові послуги. Дослідження показують, що світова галузь аутсорсингу знань зросте до 17 млрд. дол.. США, порівняно з 9 млрд. 2011 року. Також, планується щорічне зростання галузі на 24 % до 2014 року [1]. Такі дані свідчать про перспективність і розвиток даної галузі.

Виходячи з отриманої інформації, можна дійти висновку, що аутсорсинг знань – одна із досяжних можливостей економічного зростання для України. Але існують певні «але»…

Проблема розвитку української економіки, крім іншого, полягає в статичності всієї системи. В той час, як інші країни переорієнтовуються на економіку знань, Україна продовжує користуватися застарілими принципами і методиками побудови економічної системи. Основною перешкодою є новизна і незрозумілість процесів впровадження управління знаннями на підприємстві. В Україні бракує спеціалістів, а використання практик інших країн є недоцільним, адже економіка країни по своїй структурі значно відрізняється і потрібно шукати власних способів досягнення конкурентних переваг у постіндустріальному суспільстві.

Одним із методів вирішення даної проблеми є розвиток ринку послуг аутсорсингу знань. Це допоможе значно спростити процес переходу українських підприємств в нову епоху, а також створити конкурентні переваги на міжнародних ринках [4].

Яким чином це буде працювати? Україна щороку випускає спеціалістів з різних напрямків підготовки. Найкращі вузи країни впроваджують новітні навчальні програми, з’являються нові спеціальності, а, отже, створюються конкурентоспроможні знаннєві ресурси. Україна володіє достатніми знаннями, в тому числі неявними, які можна ефективно використовувати для розвитку власної економіки. Все, що необхідно, це створити аутсорсингові компанії з різними специфічними напрямками, працевлаштувати кращих випускників з відповідними навиками і потенціалом. Далі підприємства України зможуть, не змінюючи власні бізнес-процеси і не вводячи складні системи управління знаннями, користуватися всіма їх можливими перевагами через аутсорсинг відповідних напрямків діяльності спеціалізованим компетентним компаніям.

Це допоможе не лише розвитку економіки, але й виходу українських підприємств на міжнародні ринки.

Висновки. Аутсорсинг знань є новим, ще не до кінця вивченим видом аутсорсингу, але можна стверджувати, що він увібрав у собі риси аутсорсингу бізнес-процесів з більш комплексним аналізом діяльності і можливістю прийняття відповідних рішень. Перспективи розвитку даної сфери в Україні є значними. Ефективне застосування аутсорсингу знань може стати вирішальним етапом у становленні економіки країни, головною умовою є прийняття вірних стратегічних рішень і їх реалізація на практиці.

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. KailaRajeshPrabhakarIndiaKPOIndustry2011 - GrowthForecasttill2015, 2011 / KailaRajeshPrabhakar[Електронний документ]  // Режим доступу: http://itbizcharts.blogspot.com/2011/11/india-kpo-industry-2011-growth-forecast.html
  2. MierauA.Strategic Importance of Knowledge Process Outsourcing/ Alexander Mierau [Електронний документ]// Режим доступу: http://www.hrotoday.com/pdf/white-papers/Strategic-Implications-of-KPO.pdf
  3. Sathe Deepali and Aradhana Knowledge Process Outsourcing: The Big Game [Електроннийдокумент]  // Режимдоступу:http://www.sourcingmag.com/content/c060503a.asp
  4. ИТ-аутсорсинг Украина: перспективы в 2012 году [Электронный документ] // Режим доступа:  http://blog.jobua.com/it-autsorsing-ukraina-perspektivyi-v-2012-godu

Завантажити презентацію

Коментарі до матеріалу можна залишити тут:

http://vk.com/topic-36835937_26240309

Остання редакція: 10.04.12