Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Рибачук С.О., Сьомка Г.С. Зарубіжний досвід сприяння системи оподаткування розвитку бізнесу

Рибачук Станіслав, МЕіМ, 2 курс, МЕО-6503

rybatchuk@gmail.com

Сьомка Ганна, МЕіМ, 2 курс, МЕО-6503

ssemka@mail.ru

ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД СПРИЯННЯ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ

Рыбачук Станислав, Семка Анна

Зарубежный опыт содействия системы налогообложения развитию бизнеса

Rybatchuk Stanislav, Siomka Ann

FOREIGN EXPERIENCE IN FACILITATING TAXATION SYSTEM AND BUSINESS DEVELOPMENT

Актуальність.На сьогоднішній день, більшість високорозвинених країн світу вже здійснили перехід до нової моделі розвитку економіки — інноваційної. Реалізація економічних цілей суспільства, в такій моделі, пов'язана з інноваційним типом розвитку, в основі якого закладений безперервний і цілеспрямований процес пошуку, підготовки та реалізації нововведень, які дають змогу не тільки підвищити ефективність функціонування суспільного виробництва, а й принципово змінити способи його розвитку. Завдяки інноваціям стають життєздатними малі і середні підприємства. Часто вони притягають до себе «розсіяні» підприємницькі таланти і залучають висококваліфіковану робочу силу, яка забезпечує випуск продукції вищої якості, творчий характер і ефективність таких підприємств.

Активна реалізація інноваційних процесів — спосіб повернення до життя традиційних видів економічної діяльності. Але для розвитку інноваційної сфери економіки країна повинна підтримувати молодих підприємців, створюючи так званий позитивний інноваційний клімат. Для нього, зокрема, характерна високорозвинена податкова система, яка не відлякує молодих підприємців, є прозорою та надає певні пільги новоствореному підприємству, яке ще не налагодило виробничий процес та потребує повного реінвестування отриманого прибутку.

Постановка проблеми.Метою роботи є аналіз впливу податкового навантаження на розвиток інноваційного характеру економіки, виведення відповідних закономірностей та шляхів покращення інноваційного клімату держави завдяки реформуванню її податкової системи як одного з важливих факторів впливу на нього.

Результати дослідження. Розвиток інновацій та досконалість системи оподаткування України, їхній взаємозв’язок, було досліджено завдяки використанню наступних показників: Індексу легкості ведення бізнесу та Глобальному інноваційному індексу (ГІІ).

За першим показником, Україна займає 152 сходинку у загальному рейтингу 2011 року. При цьому дослідники відмітили позитивні зміни у сфері реєстрації підприємств. Тим не менше, українська система оподаткування отримала найгіршу оцінку тапосіла 181 місце зі 183 можливих.

Згідно дослідження «Ведення бізнесу», середньостатистичний український підприємець за 2011 рік витратив близько 660 годин на те, щоб пройти всі процедури, пов’язані зі сплатою 135 податків, які забрали в нього понад 57% прибутку. Лише 1 з зазначених податків, а саме ПДВ, можна підготувати до звітності в державні органи, використовуючи мережу Інтернет.

З наведених вище аргументів випливає недосконалість податкової системи та гостра необхідність її модернізації як основи заснування та діяльності українських підприємств.

Щодо другого показника, то головною метою Глобального інноваційного індексу є виявлення інструментів впливу на інноваційну ефективність економіки держави. За даними дослідження 2011 року, Україна зайняла 60 місце в ГІІ, набравши 35,01 бала зі 100 можливих. У 2010 р. країна займала 61 позицію, в 2009 р. – 79. Серед країн з доходами нижче середнього, Україна посідає 6 місце, за географічною ознакою - в секторі ECS (Європа і центральна Азія) – 33 місце.

Не дивлячись на масову еміграцію спеціалістів, за людським капіталом і рівнем досліджень, Україна займає 40 місце, що є одним з найвищих показників нашої держави в аналізованому рейтингу. При цьому за рівнем освіти Україна зайняла 15 місце, а вищої освіти зокрема – 39. Рівень наукових досліджень та їх розвитку було оцінено 59-им місцем України в списку.

Таким чином, Україна має значний науковий потенціал та достатні ресурси для інноваційної моделі подальшого економічного розвитку, що могло б в майбутньому стримати еміграцію освіченої молоді, так як об’єктивно, навіть зараз в нашій країні існує значно більше можливостей для самореалізації, ніж у більшості країн Заходу, в яких інноваційність є прерогативою вже кілька декад та стимулюється на рівні держави.

Як свідчить статистика, Україна займає одне з останніх місць за рівнем розвитку податкової системи, її прозорості та зручності для пересічного громадянина. Тож, проблема реформування Податкового кодексу є негайною  для нашої держави. В умовах кризового стану економіки, інновації відіграють ключову роль для підприємства, адже дають змогу підвищити конкурентоспроможність продукції в період дефіциту оборотних коштів та інвестицій.

  Для формулювання шляхів модернізації системи оподаткування в Україні, необхідно звернути увагу на особливості світового досвіду у цій сфері, а саме країн пострадянського простору, які мали та мають схожі проблеми та пройшли через схожі етапи розвитку. Не дивлячись на те, що вже були закладені певні підвалини спрощення податкової системи України, проте процес їх формування є незавершеним і потребує подальшого реформування та консультацій з урядами країн, які можуть поділитися власним досвідом у зазначеній сфері державного управління та регулювання.

Висновки. Таким чином, на основі проведеного дослідження, можна стверджувати про існування ряду несприятливих умов для розвитку підприємництва, пов’язаних зі складністю та  непрозорістю української податкової системи, а також, як наслідок, стримування інноваційного розвитку підприємництва і всієї економіки в цілому.

ЛІТЕРАТУРА

1. http://www.globalinnovationindex.org

2. http://russian.doingbusiness.org/

3. http://russian.doingbusiness.org/reports/subnational-reports/ukraine

4.  Веремчук Д. В.: «Трансформація податкової політики України в умовах інтеграційних процесів» - дисертація, Українська академія банківської справи Національного банку України, 2012 рік, видано як окреме видання, с.2-3

5. Маритинов А.А. - "Деякі аспекти нормативно-правового регулювання інноваційної діяльності в Україні", Часопис економічних реформ №4, 2011 рік, с. 43-45

6. The Innovation Imperative in Manufacturing Режим доступу: http://www.bcg.com/documents/file15445.pdf

7. The Innovation for Development Report 2010-2011

Режим доступу:http://www.innovationfordevelopmentreport.org/index.html

Кометарі до матеріалу можна залишитут тут: (http://vk.com/topic-36835937_26263802 )

Остання редакція: 10.04.12