Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Заключний звіт за грантовим проектом "Адвокація європейської інтеграції"02 Липня 2014р.

     Кафедра європейської інтеграції факультету міжнародної економіки і менеджменту ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» успішно завершила основну навчальну діяльність за трирічним грантовим проектом європейський модуль Жана Моне «Адвокація європейської інтеграції» (№ 199755-LLP-1-2011-1-UA-AJM-MO, період реалізації: 01.09.2011 – 31.08.2014). Грантова угода передбачала проведення шести етапів проекту — по два 40-годинні тренінги щороку.

     Запорукою високої якості та технологічності проведення тренінгу стала низка факторів: активне застосування міждисциплінарного підходу; створення міжкафедральної фахової команди тренерів (тренінг розроблявся представниками кафедр європейської інтеграції, міжнародних фінансів, міжнародного менеджменту, центру міжнародних зв’язків КНЕУ); професійна спеціалізація розробників тренінгу на вузькому колі селективних навчальних тем, за якими вони мають персональні наукові та прикладні розробки; географічна диверсифікація груп слухачів тренінгу та відхід від надмірної централізації такого роду проектів у столиці; поєднання кількісних та якісних методик оцінки доданої вартості створеного педагогічного (освітнього) продукту, котрий в ЄС має чітку якісну ідентифікацію.

     Провідним принципом реалізації європейського модуля «Адвокація європейської інтеграції» стала географічна та фахова диверсифікація аудиторії слухачів тренінгу, що дозволило забезпечити регіональну орієнтацію структури його учасників (див. рис. 1), в якій переважна частка (57,6 %) із загальної кількості (184) учасників припадала саме на нестоличні регіони – Сімферополь та Дніпропетровськ.

     Реалізація першого етапу проекту – п’ятиденного тренінгу з 10 по 14 жовтня 2011 року – в м. Сімферополь на базі Кримського економічного інституту ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» серед викладачів та студентів з непрофільною освітою довела правильність та доцільність запровадження цього проекту. Надзвичайно важливо підкреслити той факт, що тренінг проводився виключно українською мовою, що не викликало жодного супротиву з боку слухачів. Позитивна реакція місцевого населення підтверджується схвальними відгуками та великою кількістю запитань, які надійшли на адресу керівника та учасників проекту на Кримське телебачення, яке присвятило цикл передач тренінгу «Адвокація європейської інтеграції» (2011-2012 р.р.).

     9 – 13 квітня 2012 року було реалізовано другий п’ятиденний тренінг у м. Київ на базі ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». Серед слухачів тренінгу, відповідно до умов гранту, домінували викладачі та студенти з непрофільною освітою (представники інженерно-технічних спеціальностей, експерти у галузі медицини, юриспруденції, політології, журналістики та ін.), що забезпечує міжгалузевий та міждисциплінарний ефект дифузії знань про європейську інтеграцію.

     Упродовж 2012-2013 навчального року було проведено два 40-годинних тренінги (м. Дніпропетровськ та м. Сімферополь), котрі виявили значний інтерес до заявленої проблематики, але й водночас слабку освіченість фахівців неекономічних професій щодо суті, структурної побудови та механізмів реалізації політики ЄС. Найбільш помітно це можна було прослідкувати в місті Дніпропетровську, на тренінгу в якому взяло участь чимало екологів, інженерів та фахівців інших професій.

     П’ятий та шостий етапи проекту «Адвокація європейської інтеграції» пройшли згідно плану-графіку проведення тренінгів у період з 30 вересня по 4 жовтня 2013 року та з 14 по 18 квітня 2014 року у м. Києві на базі ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». У тренінгу взяли участь відповідно 35 осіб та 19 осіб. Варто зауважити, що навіть у важких умовах бойових дій в країні суспільний інтерес до євроінтеграційної тематики не згасав, і як виявилось пізніше (з підписанням у березні спочатку політичної, а в червні 2014 року – й економічної складової Угоди про асоціацію України з ЄС) – не дарма!

     Основоположним принципом реалізації тренінгу була орієнтація його змісту на фахівців неекономічних спеціальностей (географія, регіональні дослідження, право, політологія, лінгвістика, журналістика, інформаційні технології, екологія та інші технічні спеціальності), що обумовило ретельний підбір навчального матеріалу, вибір  найбільш зрозумілих та сприятливих для нефахового слухача навчальних технологій. Разом з тим, тренінг здобув високу популярність й серед економістів, які відчули високу об’єктивну потребу підвищення свої професійної компетентності з питань європейської інтеграції. Саме ця обставина дозволяє вважати даний проект актуальним, а обраний період його реалізації — своєчасним та адекватним інформаційним потребам слухачів.

     Крім того, можна стверджувати, що утворилася певна синергія міждисциплінарного проекту «Адвокація європейської інтеграції» з іншими грантовими проектами кафедри за програмою Жана Моне, – економічним модулем «Інноваційний та інвестиційний розвиток ЄС» та проектом професора Моне В.Чужикова «Європейська модель регіонального розвитку», зорієнтованим на фахівців з регіоналістики, – що дозволило позиціонувати його як початковий рівень когнітивної ідентифікації моделі функціонування Європейського Союзу.

     Головним інструментом кількісного оцінювання створеного під час реалізації тренінгу педагогічного продукту слугувала адаптована професором В.І. Чужиковим методика визначення приросту компетентності слухачів, розроблена NationalCouncilonEconomicEducation(США), що передбачає проведення попереднього (pre-assessment) та підсумкового (post-assessment) контролю знань. Перевагою цією методики стало те, що вона дозволила доволі точно ідентифікувати приріст знань та компетенцій слухачів тренінгу шляхом застосування ідентичного набору тестових завдань з теорії і практики європейської інтеграції на початку та після завершення кожного із шести етапів тренінгового проекту. При цьому, було визначено диференціацію компетентності не лише в межах однієї навчальної групи, а й здійснено її порівняння у міжгруповому розрізі. Як випливає з рис. 2, при майже однаковому початковому рівні знань у шести тренінгових групах прикінцевий рівень успішності характеризувався певною варіацією на користь столичного регіону, що пояснюється якісно різнорідним (за рівнем освіти, кваліфікацією та віком) складом тренінгових груп. 

     Ефективність технології тренінгу підтверджується також застосуванням інноваційних дидактичних методів та інструментів активізації навчання, які дозволили підвищити рівень євроінтеграційних компетенцій учасників проекту в середньому на 62,9 % (див. табл. 1). Водночас, доцільність застосування у проекті принципу регіональної географічної диверсифікації проведення тренінгів підтверджується тим, що початковий рівень базових знань аудиторії щодо основ європейської інтеграції був в середньому на 16 % вищим у Києві порівняно з іншими регіонами.

     Своєрідною процедурою підведення підсумків та поширенням наслідків реалізації проекту стала участь професора В.І. Чужикова та доцента О.А. Федірка у конференції Професорів Моне «EU Eastern Partnership - from Capacities to Excellence», яка була проведена у Латвійському університеті (м. Рига, Латвія) 11-13 червня 2014 року. У своїх виступах члени тренерської команди узагальнили основні проблеми методології регіональних та євроінтеграційних  досліджень в Україні, зосередивши свою увагу зокрема на характері інформаційних запитів українського суспільства з євроінтеграційної тематики, компаративному аналізі проблем регіонального інноваційного розвитку, а також перспективних шляхах гармонізації стратегії соціально-економічного розвитку України з імперативами ЄС.

     У цілому загальний ефект від проведення тренінгу оцінюється мультиплікативними перевагами, адже численні викладачі, що були до цього залучені і отримали весь презентаційний матеріал можуть активно його використовувати у своїй повсякденній діяльності.