Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Бюджетування

АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Бюджетування/ Budgeting

Рекомендована для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

Мета дисципліни: навчитись розраховувати показники операційних і основних бюджетів (бюджету доходів і витрат – P&L, бюджету руху грошових коштів – CF, управлінського балансу) та обґрунтовувати управлінські рішення на підставі аналізу планових бюджетів та звітів про їх виконання.

Міждисциплінарні зв’язки: курс бюджетування інтегрує на новому рівні раніше здобуті компетентності з таких дисциплін як підприємництво, інформаційні бізнес-технології, бухгалтерський облік, та менеджмент.

Результати та методи навчання, засоби діагностики за навчальною дисципліною «Бюджетування» представлені в табл. 1.

Таблиця 1 – Методи навчання та засоби діагностики результатів навчання з навчальної дисципліни «Бюджетування» у відповідності до результатів навчання

Результати навчання за навчальною дисципліною

Методи навчання

Засоби діагностики /

форми оцінювання 

1.

Знання:

1.1

ключових положень теорії бюджетування, взаємообумовленості системи бюджетів та ключових  характеристик бізнесу;

лекції, дискусії

Опитування, тестування, виконання самостійних робіт

1.2

підходів до формування системи бюджетування через взаємозв’язок цілей, функцій, методів та інструментів бюджетування;

дискусії, кейс-стаді

1.3

способів вибору та інтеграції методів калькулювання собівартості продукції та розрахунку бюджетів проєктів, які використовуються для планування і контролю ресурсів у підприємницькій діяльності;

кейс-стаді, тренінг

1.4

чинників, що обумовлюють успішність функціонування системи бюджетування;

лекції, дискусії

1.5

функціонального, організаційного та структурного аспектів системи бюджетування..

лекції, дискусії

2.

Уміння/навички:

2.1

формувати планові операційні і фінансові бюджети компанії;

дискусія, кейс-стаді

Аналіз самостійних робіт (проєктів, звітів), рефлексія

2.2

формувати звіти про  виконання бюджетів методами статичного і динамічного аналізу, обирати метод аналізу відповідно до типу та характеристики бюджету компанії та потреб управління бізнесом;

кейс-стаді,, дискусія

2.3

обґрунтовувати виділення центрів фінансової відповідальності для підприємств з різними типами організаційних структур;

тренінг, кейс-стаді

2.4

створювати фінансову структуру компанії для реалізації процесу бюджетування.

навчальна гра

3.

Комунікація

3.1

здатність підтримувати ділове спілкування щодо формування та обговорення бюджетів компанії (публічні виступи, спільна робота з електронними документами, ділові  комунікації тощо);

навчальна гра, тренінг

Аналіз самостійних робіт (групових проєктів), самоаналіз, рефлексія

 

здатність працювати в колективі та взаємодіяти з окремими людьми в ході здійснення підприємницької діяльності;

кейс-стаді

 

здатність щодо інформаційного наповнення системи бюджетування з відображенням у відповідних регламентуючих документах (положенні про бюджетування, положенні про фінансову структуру компанії).

дискусія, кейс-стаді

4.

Відповідальність і автономія

4.1

здатність самостійно планувати показники бюджетів компанії, аналізувати та оцінювати рівень виконання бюджетів методами статичного та динамічного аналізу і надавати рекомендації щодо раціонального використання ресурсів для здійснення підприємницької діяльності.

кейс-стаді, навчальна гра

Презентація та аналіз результатів виконаних робіт, рефлексія

Зміст навчальної дисципліни за темами:

Тема 1. Типологія бюджетів підприємства.

Тема 2. Бюджети і структуризація компаній відповідно до типу управління.

Тема 3. Фінансова структуризація бізнесу за центрами відповідальності.

Тема 4. Бюджетування як джерело інформації для управління бізнесом.

Тема 5. Бюджет доходів і витрат як інструмент планування прибутку підприємства.

Тема 6. Планування грошових потоків та інвестицій на основі бюджетів.

Тема 7. Управління активами та капіталом підприємства на основі прогнозного балансу.

Тема 8. Аналіз та оцінювання виконання бюджетів.

 Тема 9. Утворення системи бюджетування на підприємстві.

Науково-педагогічні працівники, що забезпечують викладання навчальної дисципліни, та адреси їх електронної пошти.

Кизенко Олена Олександрівна,доктор економічних наук, доцент, професор кафедри бізнес-економіки та підприємництва, e-mail: e.kyzenko@ kneu.edu.ua.

Кубарева Ірина Володимирівна,кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри бізнес-економіки та підприємництва, e-mail: kubareva.iryna@kneu.edu.ua 

Рекомендовані інформаційні джерела:

1.     Голов С.Ф. Управлінський облік: Підручник / С.Ф.Голов. [3-є вид.]–– К.: Лібра, 2006.  – 710 с.

2.     Управління витратами : практикум /М.Г.Грещак, В.М. Гордієнко, О.С.Коцюба, Ю.М.Лозовик; за заг. ред. М.Г.Грещака. – К. : КНЕУ, 2011. – 190с.

3.     Основи бюджетування: навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни /[Л.П. Батенко, Т.О. Зінькевич, О.О Кизенко та ін.]; за заг. ред. Л.П. Батенко. — К. : КНЕУ, 2010. – 202с.

4.     Budgeting Basics and Beyond 4th Edition /Jae K. Shim, Joel G. Siegel, Allison I. Shim. Wiley Corporate. 2012.

 

Остання редакція: 12.01.23