Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Аналітичні моделі та методи в економіці підприємства (економіка агробізнесу та агртрейдинг)

АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

«Аналітичні моделі та методи в економіці підприємства»

Analytical Models and Methods in Enterprise Economics»)

Рекомендована для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

Мета навчальної дисципліни

Формування компетентностей (знань, умінь та навичок) стосовно сучасних аналітичних моделей та методів, за допомогою яких здійснюється підтримка прийняття управлінських рішень на підприємстві в межах різних функціональних підсистем (маркетинг, виробництво, фінанси, інвестиції, управління ризиками тощо). Особлива увага при цьому приділяється сучасним підходам до врахування й аналізу невизначеності та ризику, зокрема, на основі теорії сподіваної корисності, теорії імовірностей, теорії суб’єктивних імовірностей, теорії нечітких множин, інтервального аналізу.

Міждисциплінарні зв’язки дисципліни

Дисципліна “Аналітичні моделі та методи в економіці підприємства” тісно пов’язана з такими дисциплінами, як “Мікроекономіка”, “Прикладне моделювання”, “Економіка підприємства”, “Менеджмент”, “Маркетинг”, “Фінанси”, “Бухгалтерський облік”.

Результати і методи навчання, засоби діагностики

Таблиця 1 – Методи навчання та засоби діагностики результатів навчання з дисципліни «Аналітичні моделі та методи в економіці підприємства» відповідно до результатів навчання

Результати навчання за навчальною дисципліною

Методи навчання

Засоби діагностики

1.

Знання:

1.1

сучасних підходів до підтримки прийняття господарських рішень в умовах стохастичної і нестохастичної невизначеності

лекції, дискусії, ситуаційні завдання

Опитування, експрес-тестування, співбесіда під час захисту індивідуальних аналітико-розрахункових завдань самостійної роботи, контрольні (модульні) роботи, підсумкова контрольна робота

1.2

сучасних аналітичних (імовірнісно-статистичних, експертних) моделей та методів в межах управління маркетингово-збутовою та виробничоюдіяльністю підприємства

лекції, обговорення, ситуаційні завдання

1.3

методичного апарату аналізу та вимірювання господарського ризику на основі теорії імовірностей, теорії суб’єктивних імовірностей, теорії нечітких множин та інтервального аналізу

лекції, дискусії, презентація

1.4

інструментарію аналізу та планування виробничо-збутової діяльності підприємства на основі класичної і розширеної версій CVP-аналізу в межах детермінованого та недетермінованого підходів

лекції, обговорення, презентація

1.5

традиційних і новітніх моделей комплексного (інтегрального) аналізу поточного та прогнозного фінансово-економічного стану підприємства

лекції, дискусії, ситуаційні завдання

1.6

методичного апарату економічного аналізу та оцінювання заходів підприємства з реального та фінансового інвестування в умовах детермінованих та недетермінованих даних

лекції, дискусії, ситуаційні завдання

2.

Уміння/навички:

2.1

здійснювати підбір та використовувати інструментарій підтримки прийняття рішень з управління підприємством для різних інформаційних ситуацій

практичні завдання (задачі, аналітико-розрахункові ситуаційні завдання)

Результати розв’язування практичних завдань, результати виконання та захисту індивідуальних аналітико-розрахункових завдань самостійної роботи, контрольні (модульні) роботи, підсумкова контрольна робота

2.2

здійснювати підбір та використовувати інструментальні засоби аналітичної підтримки маркетингово-збутової та виробничої діяльності підприємства в межах сучасних економіко-аналітичних технологій (методологій)

практичні завдання (задачі, аналітико-розрахункові ситуаційні завдання)

2.3

здійснювати підбір та використовувати методи аналізу та кількісного оцінювання ступеня господарського ризику для ситуацій з різними інформаційно-аналітичними характеристиками

практичні завдання (задачі, аналітико-розрахункові ситуаційні завдання)

2.4

використовувати методичний апарат аналізу та планування виробничо-збутової діяльності підприємства на основі класичної і розширеної версій CVP-аналізу для ситуацій детермінованих та недетермінованих вихідних даних

практичні завдання (задачі, аналітико-розрахункові ситуаційні завдання)

2.5

здійснювати підбір та використовувати моделі комплексної діагностики поточного та майбутнього фінансово-економічного стану підприємства в межах актуальних методологічних підходів

практичні завдання (задачі, аналітико-розрахункові ситуаційні завдання)

2.6

здійснювати підбір та використовувати інструментальні засоби економічного обґрунтування рішень підприємства з реального інвестування та формування портфеля фінансових інвестицій для ситуацій з різними інформаційно-аналітичними характеристиками

практичні завдання (задачі, аналітико-розрахункові ситуаційні завдання)

3.

Комунікація

3.1

донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в сфері професійної діяльності

лекції, обговорення, дискусії, практичні завдання

Опитування, результати самостійного опрацювання теоретичних питань і практичних завдань, контрольні (модульні) роботи, підсумкова контрольна робота

3.2

здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію

4.

Відповідальність і автономія

4.1

управління комплексними діями, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах

практичні завдання (задачі, аналітико-розрахункові ситуаційні завдання)

Результати самостійного опрацювання практичних завдань, контрольні (модульні) роботи, підсумкова контрольна робота

Зміст навчальної дисципліни за темами

Змістовий модуль 1

Тема 1. Аналітико-інструментальні засоби в сфері маркетингової діяльності підприємства

Тема 2. Інструментарій аналізу й оцінки ризику для обґрунтування господарських рішень в умовах імовірнісної невизначеності середовища

Тема 3. Інструментарій аналізу й оцінки ризику для обґрунтування господарських рішень в ситуації нестохастичної невизначеності середовища

Тема 4. Моделі аналітичної підтримки виробничої та інвестиційної діяльності підприємства в межах різних інформаційних ситуацій

Тема 5. Інструментарій комплексної діагностики поточного й прогнозного стану підприємства

Змістовий модуль 2

Тема 6. Складання та оцінка прогнозної фінансової звітності підприємства

Тема 7. Традиційний та розширений аналіз параметрів операційної діяльності підприємства на основі моделі “Витрати-випуск-прибуток” в межах детермінованого та недетермінованого підходів

Тема 8. Оцінювання економічної ефективності інвестиційних проектів в умовах детермінованих та недетермінованих даних

Тема 9. Економічний аналіз проектів оновлення та розширення парку технологічного устаткування підприємства в межах детермінованого та недетермінованого підходів

Тема 10. Формування інвестиційного портфеля підприємства: класичні та новітні моделі

Науково-педагогічні працівники, які забезпечують викладання:

Коцюба О.С., д.е.н., доц., професор кафедри бізнес-економіки та підприємництва, kotsyuba.oleksiy@kneu.edu.ua

Рекомендовані інформаційні джерела

1. Білик Т.О., Шатарська І.Ф. Прогнозування в економіці та управлінні [Електронний ресурс]: навч. посіб. Київ: КНЕУ, 2018. 249 с.

2. Економічна аналітика в бізнесі: навч. посіб. / О.С. Гринькевич та ін.; за ред. О.С. Гринькевич. Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2022. 478 с.

3. Єрмошенко М.М., Нестеренко О.В., Штулер І.Ю. Інформаційні технології аналізу даних у маркетингу: навч. посіб. Київ: Нац. акад. упр., 2021. 141 с.

4. Желдак Т.А., Коряшкіна Л.С., Ус С.А. Нечіткі множини в системах управління та прийняття рішень: навч. посіб. / за ред. С.А. Ус. Дніпро: НТУ «ДП», 2020. 387 с.

5. Ймовірнісне та статистичне моделювання в Excel для прийняття рішень: навч. посіб. / Н.Г. Бишовець та ін.; заг. ред. А.І. Кузьмичова. Київ: Ліра-К, 2020. 199 с.

6. Коцюба О.С. Оцінювання економічної ефективності реальних інвестицій в умовах невизначеності та ризику: монографія. Київ: КНЕУ, 2019. 287 с.

7. Лаговський В.В., Краєвський В.М. Бізнес-аналітика та моделювання: навч. посіб. Ірпінь: УДФС України, 2020. 441 с.

8. Маляр М.М., Поліщук В.В. Нечіткі моделі і методи оцінювання кредитоспроможності підприємств та інвестиційних проектів: монографія. Ужгород: АУТДОР-ШАРК, 2018. 171 с.

Робоча програма дисципліни

Методичні рекомендаціїї дисципліни

Остання редакція: 26.02.24