Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Основи аграрного розвитку і політики

АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 «Основи аграрного розвитку і політики» 

(Basics of agrarian development and policy) 

 

Рекомендована для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти 

 

Мета вивчення дисципліни: Аграрний розвиток та політика має свою істотну особливість, яка пов’язана з багатогалузевістю та складністю бізнес-процесів (біологічні цикли виробництва сировини, переробка, зберігання, логістика, трейдинг), територіальною розконцетрованістю бізнес-одиниць, специфікою взаємодії бізнесу із владою та населенням, експортною орієнтованістю агробізнесу тощо. Тому основною метою дисципліни є вивчення студентами теоретичних засад аграрного розвитку і політики та напрямків їх практичного застосування в економіці України.  

 

Міждисциплінарні зв’язки.  Досягти поставленої мети можна тільки завдяки комплексному підходу при освоєнні дисципліни базуючись на знаннях отриманих при вивченні ряду попередніх та взаємопов’язаних дисциплін таких як «Вступ до спеціальності», «Макроекономіка», «Мікроекономіка», «Соціологія», «Міжнародна економіка», «Технологія виробництва і переробки продукції рослинництва».   

 

Результати навчання, методи навчання та засоби діагностики. 

Таблиця 1 – Результати, методи навчання та засоби діагностики за навчальною дисципліною «Основи аграрного розвитку і політики» у відповідності до результатів навчання  

 
 
 
 
 
 

Результат навчання за навчальною дисципліною 

 
 
 
 
 

Методи навчання 

 
 
 
 
 

Засоби діагностики 

 
 
 
 
 

Код  

 
 
 
 

Результат навчання 

 
 
 
 
 

1. 

 
 
 
 

Знання: 

 
 
 
 
 

1.1 

 
 
 
 

теоретичних основ аграрного розвитку, сучасних підходів до аграрного розвитку та чинників, що його спричинюють; 

 
 
 
 

Лекція, семінарське заняття, дискусія, презентація 

 
 
 
 

Тестове завдання, контрольна  (модульна) робота, виконання індивідуальних, case-study, залік 

 
 
 
 
 

1.2 

 
 
 
 

основних напрямів трансформації сільського господарства під впливом зовнішніх чинників за сучасних умов; 

 
 
 
 

Лекція, семінарське заняття, дискусія, презентація 

 
 
 
 
 

1.3 

 
 
 
 

ролі економічної та аграрної політик держави, перспективних напрямів розвитку сучасної аграрної політики України; 

 
 
 
 

Семінарське заняття, дискусія, міні-тренінг, презентація 

 
 
 
 
 

1.4 

 
 
 
 

механізмів функціонування спільної аграрної політики Європейського Союзу, відмінностей між етапами її реформування; 

 
 
 
 

Семінарське заняття, дискусія, міні-тренінг, презентація 

 
 
 
 
 

1.5 

 
 
 
 

основних проблем та напрямів сільського розвитку в Україні. 

 

 
 
 
 

Лекція, семінарське заняття, дискусія, презентація 

 
 
 
 
 

2. 

 
 
 
 

Уміння/навички: 

 
 
 
 
 

2.1 

 
 
 
 

виокремлювати чинники, що впливають на економічне зростання, робити висновки щодо дії певних елементів теорій економічного зростання на економіку; 

 
 
 
 

Семінарське заняття, дискусія, тренінг, презентація 

 
 
 
 

Виконання індивідуальних завдань, тестові завдання, контрольна (модульна) робота 

презентація, залік 

 
 
 
 
 

2.2 

 
 
 
 

використати набуті знання для обґрунтування власного бачення шляхів розвитку сільського господарства України, аналізувати заходи аграрної політики та оцінювати їх з позицій аграрного розвитку; 

 
 
 
 

Семінарське заняття, дискусія, тренінг, презентація 

 
 
 
 
 

2.3 

 
 
 
 

оцінювати рівень державної підтримки сільського господарства, її ефективність та обґрунтовувати доцільність здійснення певних заходів підтримки, оцінювати заходи аграрної політики ЄС, аналізувати й оцінювати ухвалені політичні рішення, формулювати висновки щодо впливу аграрного розвитку на основні сфери суспільного життя; 

 
 
 
 

Семінарське заняття, дискусія, тренінг, презентація 

 
 
 
 
 

2.4 

 
 
 
 

визначати шляхи поліпшення управління сільськими територіями;  аналізувати політику сільського розвитку та робити висновки щодо її адекватності проблемам, що стоять перед сільськими територіями;  ідентифікувати проблеми сільського розвитку та аналізувати конкретні показники стану сільських територій. 

 
 
 
 

Семінарське заняття, дискусія, тренінг, презентація 

 
 
 
 
 

3. 

 
 
 
 

Комунікація 

 
 
 
 
 

3.1 

 
 
 
 

здатність працювати сфері діяльності підприємств агробізнесу; 

 
 
 
 

Семінарське заняття, дискусія, тренінг, презентація 

 
 
 
 

Перевірка виконання тренінгових завдань, презентація, дискурс, залік 

 
 
 
 
 

3.2 

 
 
 
 

застосовувати управлінські навички у сфері стратегічного управління, зокрема управління аграрним розвитком і політикою; 

 
 
 
 

Семінарське заняття, дискусія, тренінг, презентація 

 
 
 
 
 

3.3 

 
 
 
 

забезпечити зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до членів робочої групи, структурного підрозділу та колективу підприємства в агробізнесі в цілому. 

 
 
 
 

Семінарське заняття, дискусія, тренінг, презентація 

 
 
 
 
 

4. 

 
 
 
 

Відповідальність і автономія 

 
 
 
 
 

4.1 

 
 
 
 

продемонструвати розуміння особистої відповідальності за професійні та/або управлінські рішення чи надані пропозиції/рекомендації, які можуть впливати на формування, реалізацію та контроль запланованих заходів в сфері аграрного розвитку і політики; 

 
 
 
 

Семінарське заняття, дискусія, вирішення конкретних задач та ситуацій, аналітична доповідь 

 

 
 
 
 

Перевірка виконання тренінгових завдань, презентація, контрольна (модульна) робота, залік 

 
 
 
 
 

4.2 

 
 
 
 

виконанні індивідуальних та групових завдань; 

 
 
 
 
 

4.3 

 
 
 
 

обґрунтуванні рішень, спрямовані на реалізацію аграрного розвитку і політики. 

 

Зміст навчальної дисципліни за темами. 

Тема 1. Роль сільського господарства в економічному розвитку. 

Тема 2. Теоретичні засади аграрного розвитку. 

Тема 3. Трансформація сільського господарства та економічне зростання. 

Тема 4. Суть,  значення і напрямки аграрної політики. 

Тема 5. Спільна аграрна політика Європейського Союзу та її значення для України. 

Тема 6. Розвиток сільських територій у системі аграрного розвитку. 

Тема 7. Розвиток дорадчої діяльності в Україні. 

 

Науково-педагогічні працівники, що забезпечують викладання навчальної дисципліни 

Садовник Олександр Володимирович, кандидат економічних  наук, доцент, доцент кафедри бізнес-економіки та підприємництва, е-mail: sadovnyk@kneu.edu.ua 

 

Рекомендовані інформаційні джерела. 

  1. Аграрна політика: Підручник / Хорунжий М.Й. – К.: КНЕУ, 2010. – 321 с. 

  1. Аграрна політика: Практикум для студентів магістерської програми / Хорунжий М.Й. – К.: КНЕУ, 2012. – 257 с. 

  1. Дем’яненко С.І., Єранкін О.О., Зарицька Н.П., Коцупатрий М.М., Садовник О.В., Судеркін А.М., Чабан В. Агрохолдинги в Україні та їх вплив на розвиток сільських територій. – К.: КНЕУ, 2013. – 360 с. 

  1. Андрійчук В. Г., Зубець М. В., Юрчишин В. В. Сучасна аграрна політика: проблемні аспекти. Аграрна наука. — К., 2005. — 137 с. 

  1. Маєрс В., Дем’яненко С., Джонсон П., Зоря С. Зміна фокусу аграрної політики та розвитку села. — К.: КНЕУ, 2005. — 170 с. 

  1. Єранкін О.О. Маркетинг підприємств АПК в умовах глобалізації: [Монографія] / О.О. Єранкін – К.: КНЕУ, 2009. – 424 с. 

  1. Офіційний сайт Міністерства аграрної політики та продовольства України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://minagro.gov.ua/ 

  1. Офіційний сайт Всесвітнього економічного форуму. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: //www.weforum.org.  

  1. Офіційний сайт ЄБРР. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ebrd.com.  

  1. Офіційний сайт Європейської комісії. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ec.europa.eu.  

  1. Офіційний сайт Євростат. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://epp.eurostat.ec.europa.eu.  

  1. Офіційний сайт ЄС. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.europa.eu.int.  

Остання редакція: 24.02.24