Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Фахова науково-дослідна робота

АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

«Фахова науково-дослідна робота»

Professional Research Work

Рекомендована для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.

Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у формуванні у здобувачів комплексу знань і вмінь щодо методологічної культури наукового дослідження та технології його проведення.

Міждисциплінарні зв’язки: місце дисципліни серед навчальних курсів професійної підготовки бакалавра зі спеціальності «Економіка підприємства» визначається її змістом та орієнтацією на професійні компетенції майбутнього фахівця. Вона ґрунтується теоретичному, методичному і практичному базисі загальної логіки ведення бізнесу, а також методологічних положеннях суміжних економічних дисциплін, зокрема, економіки підприємства, менеджменту, економіки інновацій, організації операційної діяльності, економіки праці і соціально-трудових відносин тощо.

Методи навчання та засоби діагностики результатів навчання з навчальної дисципліни «Фахова науково-дослідна робота» у відповідності до результатів навчання

Результат навчання за навчальною дисципліною

Методи навчання

Засоби діагностики / форми оцінювання

 

1.

Знання:

1.1

поняття науки, її класифікації та розділів, сутності, типів і характеристик наукового дослідження. методології наукового дослідження. основних принципів та методів наукових досліджень

Лекція, семінарське заняття, дискусія, демонстрація, дискурс, робота в малих групах

Активність участі в дискусії.

Есе.

Тренінгові завдання.

Слайд-презентації.

Робота в міні групах.

Підготовка тез на конференцію.

Підготовка наукової статті.

Курсова робота есе.

Захист курсової роботи есе.

 

1.2

основ економіки як науки, характеристик фундаментальної та прикладної економічні науки, теорії як частини наукових економічних знань, економічної онтології та аксіології. фундаментальних засад економічної науки та парадигми економічного мислення, економічної гносеології та праксеології

Лекція, семінарське заняття, дискусія, демонстрація, дискурс, робота в малих групах

 

1.3

критеріїв науковості, методологічних напрямів та підходів у розвитку економічної думки, загальнонаукових (ідеалізація, історичний,  системний спостереження, порівняння, вимірювання, аналіз, синтез, систематизація, моделювання) та спеціальних (кількісний аналіз споживчих переваг, стратегічний аналіз, бізнес-портфелю, матрично-графічне моделювання, ретроспективний аналіз, визначення стадій життєвого циклу підприємства тощо) методів в економічних дослідженнях

Лекція, семінарське заняття, дискусія, демонстрація, дискурс

 

1.4

ключових положень функціонально-механістичного, системного, інформаційного  підходів в економічній науці; загальнонаукових методів теоретичного та експериментального видів дослідження в економічній науці

Лекція, семінарське заняття, дискусія, демонстрація, дискурс

 

1.5

основних стадій науково-дослідного процесу: організаційної, дослідної та завершальної

Лекція, семінарське заняття, дискусія, демонстрація, дискурс

 

1.6

базових характеристик обґрунтування напряму і теми наукового дослідження, правил формулювання теми дослідження, визначення взаємозв‘язку теми, об‘єкту і предмету, мети і завдань дослідження, деталізації теми у змісті дослідження

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг

 

1.7

поняття, ролі та структури наукової бібліографії, інформаційного забезпечення наукових досліджень, джерел наукової та фактичної інформації, що використовуються в наукових дослідженнях; пошукових систем та наукометричних баз даних; особливостей роботи в системі УДК

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг

 

1.8

сутності, необхідності, різновидів, структури та правил формулювання робочої гіпотези, методів верифікації робочої гіпотези наукового дослідження

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг

 

1.9

поняття та різновидів наукових результатів, рівнів наукової новизни: актуальності достовірності, обґрунтованості, теоретичної та практичної значущості наукових результатів, предметних галузей наукових відкриттів, ролі наукового експерименту в економіці

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг

 

1.10

способів апробації результатів наукового дослідження (наукова стаття, апробація результатів дослідження на наукових конференціях, семінарах, круглих столах тощо), підготовки наукової доповіді та візуалізації результатів, порядку, етики та принципів проведення наукової дискусії

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг

 

1.11

відмінностейесе від інших наукових жанрів, зокрема реферату, статті, монографії, звіту; структури та особливостей написання есе та наукового есе; способів розв’язання основних проблем при написанні есе

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг, написання есе

 

1.12

основних категорій, якими оперують під час характеристики академічної доброчесності; ключові засади академічної доброчесної поведінки; норми дотримання академічної доброчесності здобувачами вищої освіти, науково-педагогічними працівниками, співробітниками та гостями ВНЗ; види порушень академічної доброчесності під час здійснення освітньо-наукової діяльності; різновидів  академічного плагіату та заходів, що вживають для запобігання всім видам академічного плагіату; видів відповідальності за порушення академічної доброчесності

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг, тестування

 

1.13

обов’язкових складових документальної форми наукового есе, загальних вимог до оформлення рукопису курсової роботи есе

Семінарське заняття, обговорення, тренінг

 

1.14

особливостей перевірки унікальності тексту курсової роботи есе на плагіат; правил внутрішнього рецензування роботи та оцінювання курсової роботи есе в КНЕУ ім. В. Гетьмана та характеристики загальної оцінки курсової роботи есе на кафедрі бізнес-економіки та підприємництва; вимог до презентації результатів курсової роботи есе на засіданні наукової секції та особливостей побудови тексту доповіді та слайд-презентації; щодо особливостей ведення наукової дискусії в обговоренні результатів презентації курсової роботи есе

Семінарське заняття, обговорення тренінг, підготовка презентації

 

2.

Уміння/навички:

2.1

застосовувати сучасні методи проведення наукових досліджень

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг

Виконання індивідуальних завдань, виконання групових тренінгових завдань, контрольна (модульна) робота, захист і презентація курсової роботи есе, залік

 

2.2

обґрунтовувати наукову новизну, тему обраного напряму наукового дослідження, формулювати об’єкт, предмет, мету і завдання дослідження

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг

 

2.3

формувати інформаційне забезпечення наукового дослідження, складати бібліографію

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг

 

2.3

формувати робочу гіпотезу дослідження, використовувати наукові методи її верифікації

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг

 

2.4

визначати достовірність, теоретичну та практичну значущість наукових результатів

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг

 

2.5

проводити апробацію результатів наукового дослідження, готувати наукову доповідь, тези та візуалізувати результати дослідження

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг, презентація

 

2.6

вести наукову полеміку та дискусію

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг

 

2.7

здійснювати наукове дослідження у вигляді підготовки курсової роботи есе

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг, презентація

 

3.

Комунікація

 

здатність працювати в команді, вироблення навичок, спрямованих на:

3.1) формулювання наукової проблеми, розподіл і закріплення її складових для вирішення між членами команди;

3.2) підготовку, оприлюднення і колективний захист членами міні-групи презентацій з ключових аспектів проведення наукових досліджень та щодо відомих вчених-Нобелівських лауреатів в тій чи іншій галузі економічної науки;

3.3) проведення наукового диспуту

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг, презентація

Перевірка виконання тренінгових завдань, презентація, дискурс, курсова робота есе, залік

 

4.

Відповідальність і автономія

 

4.1) вміння брати на себе особисту відповідальність при виконання індивідуальних та групових завдань

4.2) демонструвати ефективну автономію при виконанні завдань, які виникають при підготовці і захисті курсової-есе, здатність відносно автономно працювати в команді при виконання колективних тренінгів

Семінарське заняття, дискусія, дискурс, тренінг, презентація, курсова есе

Перевірка виконання тренінгових завдань, презентація, дискурс, курсова робота есе, залік

 

Зміст навчальної дисципліни за темами:

Тема 1. Введення у науково-дослідну роботу

Тема 2. Універсальні характеристики наукового дослідження

Тема 3. Структура економічних наукових знань

Тема 4. Методологія економічних досліджень

Тема 5. Організація науково-дослідного процесу

Тема 6. Формулювання, актуальність та перспективність теми дослідження

Тема 7. Інформаційна підтримка наукових досліджень та наукова бібліографія

Тема 8. Робоча гіпотеза дослідження: побудова та верифікація

Тема 9. Новизна та достовірність наукового результату

Тема 10. Форми представлення результатів наукового дослідження

Тема 11. Есе як науковий жанр

Тема 12. Академічна доброчесність та академічний плагіат

Тема 13. Зміст та оформлення курсової роботи есе

Тема 14. Організація захисту курсової роботи есе

 Науково-педагогічні працівники та адреси їх електронної пошти:

к.е.н., доц. Шевчук Наталія Валентинівна, shevchuk@kneu.edu.ua

к.е.н., доц. Кузьомко Володимир Миколайович, kuzomko.volodymyr@kneu.edu.ua

к.е.н., доц. Кузьменко Олена Михайлівна, kuzmenko.olena@kneu.edu.ua

Рекомендовані інформаційні джерела

1.   Арутюнов В.Х., Мішин В.М., Свінціцкий В.М Методологія соціально-економічного пізнання: Навч.посібник. К. : КНЕУ, 2005. 353с.

2. Задорожна Н.В., Євдокімова Н.М., Решетняк Т.І. Науково-дослідна робота студента на прикінцевому етапі навчання в бакалавраті: науковий семінар. Курсова-есе: Навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. К. : КНЕУ, 2007. 120 с.

3.  Мочерний С.В. Методологія економічного дослідження. Л.: Світ, 2001. 419 с.

4.  Пілюшенко В.Л., Шкрабак І.В., Славенко Е.І. Наукове дослідження: організація, методологія, інформаційне забезпечення: Навч.посіб. К.:Лібра, 2004. 344 с.

5.   Стеченко Д.М., Чмир О.С. Методологія наукових досліджень: Підручник. К.: Знання, 2005.-309 с.

Робоча програма навчальної дисципліни

 

Методичні матеріали з вивчення навчальної дисципліни

 

Курсова робота 

 

Остання редакція: 22.02.24