Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Управлінська діагностика

Навчальна дисципліна «Управлінська діагностика» є однією з вибіркових компонентів освітньої складової підготовки докторів філософії усіх спеціальностей та ОНП спеціальностей, які реалізуються в КНЕУ, в тому числі перш за все для ОНП 073 «Менеджмент».

Анотація дисципліни:

Актуальною з практичної точки зору компетенцією випускника освітньо- наукової програми PhD є спроможність до проведення поглиблених аналітичних досліджень передумов, ресурсів та результатів діяльності бізнес- організації, системи управління нею, наявного потенціалу та можливостей подальшого розвитку. Формуванню саме цих компетенцій і присвячена дисципліна «Управлінська діагностика».

Сформовані фахові компетенції будуть сприяти покращенню якості проведення дисертаційних досліджень та подальшого управлінського консультування, стануть важливою конкурентною перевагою в процесі працевлаштування, можуть бути успішно використані в подальшій фаховій діяльності випускників університету. Їх практичне використання формує основу для прийняття обґрунтованих управлінських рішень, виявлення та усунення проблем та перешкод реалізації стратегічних цілей та задач розвитку, в тому числі за рахунок більш ефективного загального та функціонального менеджменту , формування сучасної системи управління є актуальним для будь-якого підприємства.

Освоєння теорії, методології та інструментарію діагностування підприємства сприятиме формуванню підґрунтя для плідної співпраці ТОП- менеджерів з фахівцями інших спеціальностей в сфері менеджменту і адміністрування, так і сфери економіки і підприємництва, зокрема економістами, маркетологами, обліковцями, фінансистами тощо для забезпечення цінностей для усіх груп стейкхолдерів , стабільного та успішного розвитку підприємств в Україні.

Оволодіння сучасними підходами та міжнародним досвідом управлінського діагностування підприємства стає сьогодні актуальним завданням вітчизняних економістів та менеджерів. Саме цим пояснюється доцільність вибору дисципліни «Управлінська діагностика» як вибіркової перш за все здобувачами галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальності 073 «Менеджмент», а також спеціальності 051 «Економіка» галузі знань «Соціальні та поведінкові науки».

1. Мета, основні завдання та предмет дисципліни

Мета дисципліни: сформувати у здобувачів PhD теоретичні знання та практичні навички щодо змісту, призначення, методології та інструментарію управлінської діагностики діяльності підприємства, оцінювання стану та перспектив розвитку підприємства.

Міждисциплінарні зв’язки: Дисципліна «Управлінська діагностика» ґрунтується на знаннях, уміннях та практичних навичках, отриманих у процесі вивчення дисциплін «Методологія економічних досліджень», «Сучасні теорії та

концепції менеджменту», «Парадигми критичного мислення» , «Парадигми дослідження соціально-економічних систем» та інших економічних дисциплін.

Завдання (навчальні цілі) дисципліни:

Теоретична та практична підготовка студентів з наступних питань :

- вивчити теоретичні положення діагностування як системи підтримки прийняття управлінських рішень щодо подолання проблем та пошуку резервів підвищення ефективності діяльності підприємства, основи управлінського консультування ;

- опанувати методологію проведення діагностування діяльності підприємств; зокрема загальні засади а принципи формування інформаційної бази, системи оціночних показників, бази знань (нормативів, еталонів, експертних суджень), методи обробки інформації та формування діагнозу щодо визначеного об’єкта діагностування;

- опанувати базові теоретичні положення та систематизувати методичні підходи , включаючи накопичений міжнародний та вітчизняний досвід, щодо проведення функціональної (ресурси, результати, напрями діяльності), фінансової фінансово-майновий стан та загроза банкрутства), управлінської (система управління та корпоративна культура), стейкхолдерської (кредитоспроможність, інвестиційна привабливість, податкова та соціальна відповідальність), перспективної (потенціал розвитку) діагностики діяльності підприємства;

- оволодіти практичними підходами до проведення діагностики по усім вищенаведеним видам діяльності, включаючи розуміння необхідних об’єктів діагностування, формування спеціальної системи оціночних показників, визначення найбільш прийнятного методу діагностування , розробка бази знань та формування адекватних та прийнятних для подальшого використання діагностичних висновків.

Змістом компетенцій вивчення дисципліни є отримання здобувачами теоретичних знань та практичних навичок для самостійного вирішення завдань управлінського консультування в процесі практичного виконання професійних завдань керівників та фахівців менеджерів та економістів підприємств.

Предметом дисципліни єтеоретико-методологічні положення діагностування , закономірності та причинно-наслідкові зв’язки між ресурсами, результатами, системою управління та різноманітними інтегральними характеристиками стану підприємства (фінансово-майновий стан, кредитоспроможність, інвестиційна привабливість, соціальна відповідальність, перспективи розвитку тощо), методичні прийоми формування оціночних показників, визначення критеріїв діагностування, обробки аналітичної інформації для формування кількісного та якісного висновку щодо об’єкта діагностування, визначення наявних проблем та шляхів їх подолання. Опанування цими знаннями та навичками формує підґрунтя для коректного прийняття складних та багатоаспектних рішень щодо розв’язання наявних проблем, перешкод та забезпечення в подальшому стійкого розвитку підприємства, підвищення ефективності їх діяльності, забезпечення конкурентоспроможності, налагодження партнерства з усіма групами стейкхолдерів підприємства .

2. Науково-дослідницькі компетенції

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен набути такі результати навчання:

1. знати / знання:

місце , роль, завдання діагностики в процесі управління підприємством, її основні відмінності від аналізу, оцінки, моніторингу та інших аналітичних процедур;

термінологічний та оціночний апарат , який використовується для діагностики ресурсів, результатів в розрізі окремих напрямів діяльності, фінансово-майнового стану підприємства , можливості залучення кредитних та інвестиційних ресурсів, податкової та соціальної відповідальності підприємстві, оцінки передумов та розвитку підприємства;

класифікація діагностичних процедур за різними ознаками , основні змістовні відмінності окремих видів ( форм) діагностики, зокрема функціональної, фінансової, управлінської, антикризової, стейкхолдерської, перспективної ;

основні методи проведення окремих видів діагностики , їх сутність, передумови, обмеження, сферу можливого використання;

існуючі нормативні регламентації та рекомендації щодо проведення аналітичних, оціночних та діагностичних процедур в Україні, міжнародний та вітчизняний досвід розробки та використання модельного інструментарію окремих видів діагностики;

порядок проведення розрахунків, виявлення та оцінювання взаємозв’язків між оціночними показниками, формування та використання бази знань (нормативів, аналогів, експертних суджень тощо) для формування інтегральної оцінки та діагностичних висновків щодо стану використання ресурсів, досягнутих результатів господарювання, фінансово-майнового стану, кредитоспроможності та інвестиційної привабливості, системи управління та корпоративної культури, податкової та соціальної відповідальності, перспектив розвитку підприємства.

2. вміти / вміння:
формувати систему оціночних показників, які адекватно

віддзеркалюють об’єкт діагностики ( в розрізі кожного вищезазначеного виду) та відповідають його задачам;

розраховувати систему аналітичних показників в межах кожного з вище перелічених видів діагностики , давати змістовну інтерпретацію їх значень та динаміки;

організувати залучення експертів для формування необхідної додаткової інформації, визначення вагомості окремих методів, напрямів дослідження, показників тощо;

формувати бази знань ( нормативів, еталонів, експертних суджень) та використовувати її для формування діагностичного висновку;

здійснювати нормування, обробку, порівняння оціночних показників та інші процедури відповідно до алгоритмів використання окремих методів та прийомів діагностування ;

формувати інтегральні кількісні та якісні (лінгвістичні) оціночні показники та характеристики, зокрема оцінювати належність підприємства до певного класу ( типу, виду) відповідно до шкали оцінювання;

виявляти на основі проведеної діагностики проблеми, які потребують свого розв’язання, та пропонувати шляхи їх подолання; визначати можливі напрями пошуку резервів підвищення ефективності відповідних напрямів діяльності підприємства, залучених ресурсів, досягнутих фінансових результатів, фінансово-майнового стану, покращення сприйняття його діяльності стейкхолдерами підприємства, запобігання банкрутству тощо.

3. комунікація:

- вести комунікацію з підприємствами (бізнес-організаціями), консалтинговими структурами для отримання інформації стосовно формування інформаційного та методичного забезпечення управлінської діагностики, існуючих проблем та перешкод;

- використовувати знання та навички управлінської діагностики в процесі проведення наукового дослідження та впровадження його результатів в практичну діяльність підприємств( бізнес-організацій );

4. відповідальність і автономія:

- здатність до самостійного і незалежного мислення, формулювання ідей та продукування гіпотез стосовно подальшого розвитку теоретичних положень та інструментарію управлінської діагностики ;

- ініціювати та впроваджувати подальший розвиток окремих складових та інструментів управлінської діагностики з врахуванням міжнародного та національного досвіду; використовувати одержані знання у науково-дослідній діяльності.

Дисципліна «Управлінська діагностика » вивчається в третьому триместрі, відноситься до дисциплін спеціальної підготовки, вивчається за вибором аспіранта. 

Робоча навчальна програма для спеціальності 073  «Менеджмент»

Методичні матеріали для спеціальності 073  «Менеджмент»

Остання редакція: 25.04.21