Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Історія створення та розвитку структурного підрозділу

Згідно з Положенням МОН України «Про дистанційне навчання», дистанційне навчання — індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій. Дистанційне навчання реалізовується шляхом застосування дистанційної форми як окремої форми навчання або використання технологій дистанційного навчання для забезпечення інших форм навчання.

Запровадження протягом останніх двадцяти років дистанційних технологій у освітній процес КНЕУ ім. В. Гетьмана зумовлене багатьма чинниками. З одного боку, це зумовлено стрімким розвитком інформаційно-комунікаційних технологій, що заклав фундамент для реалізації дистанційного навчання у світовому інтернет-просторі, нівелюючи відстані між здобувачами освіти та інформацією. З іншого боку:

  • поширенням міжнародної академічної мобільності здобувачів вищої освіти через систему подвійних дипломів, включене навчання, дистанційну форму навчання;
  • підвищенням інтенсивності трудової діяльності та зростаючою конкуренцією за робочі місця, не сприянням роботодавцями поєднання здобувачами вищої освіти роботи і навчання, роботою здобувачів за кордоном, наявністю власного бізнесу;
  • структурою ринку освітніх послуг, де сектор університетської дистанційної освіти є ще недостатньо розвиненим: є тільки 9 закладів вищої освіти, у яких реалізовано повний цикл дистанційної освіти — дистанційну форму навчання, інші виші або поєднують форми навчання (наприклад, є заочно-дистанційна форма навчання), або використовують дистанційні технології як засіб підтримки навчального процесу за іншими формами;
  • широкою популярністю освітніх інтернет-порталів, що пропонують відкриті безкоштовні масові онлайн-курси (Prometheus, Coursera, Udemyтощо).

Історія Інституту дистанційної освіти розпочинається у 2001 р., коли у складі Головного центру інформаційних систем була створена лабораторія дистанційного навчання на чолі з Лимаренком Миколою Павловичем. Актуальність її створення визначалась, в першу чергу, стрімким розвитком інформаційно-комунікаційних технологій підтримки навчального процесу та зростаючими вимогами щодо інноваційності використовуваних навчальних технологій, в результаті чого значного поширення набували системи дистанційного навчання. Водночас, Центр магістерської підготовки КНЕУ ім. В. Гетьмана потребував впровадження у навчальний процес сучасних дистанційних курсів, які б забезпечували навчання слухачів за заочно-дистанційною формою. Першими співробітниками лабораторії стали С. Воєводін, А. Карська, І. Коваль, О. Саливон, Т. Шахлієвич.

Платформою для розробки і використання дистанційних навчальних курсів стало інтегроване програмне середовище WebCT, розроблене на основі вебтехнології інструментальне середовище для створення навчальних курсів, призначених для організації та супроводу процесу навчання в режимі online в мережі Internet. Система була розроблена в університеті провінції Британська Колумбія (м. Ванкувер, Канада) і широко використовується різними навчальними закладами в усьому світі. Повна назва системи — World Wide Web Course Tools, що можна перекласти як «Інструментальний засіб створення курсів у світовій мережі».

У 2004 р. у зв’язку із розширенням напрямів діяльності на базі лабораторії було створено наказом ректора Центр дистанційного навчання (ЦДН), керівництво яким було доручене Лимаренку М.П. Структурно ЦДН був поділений на такі підрозділи: лабораторію вебпроєктування дистанційних курсів, лабораторію організаційного забезпечення впровадження комп’ютерних технологій в навчальний процес, лабораторію розроби та підтримки вебсайтів університету, комп’ютерний кабінет. У цей час у ЦДН працювали, зокрема, Т. Давидюк, В. Кравченко, П. Лупандін, Н. Міхно, А. Погребний, О. Саливон.

Основними завданнями ЦДН були:

  • забезпечення функціонування системи дистанційного навчання WebCT у комп’ютерній мережі Університету та мережі Інтернет;
  • організаційно-методичне забезпечення підготовки та розробка електронних навчально-методичних матеріалів для дистанційного навчання;
  • забезпечення проведення навчання науково-педагогічних працівників Університету щодо роботи з інформаційними технологіями дистанційного навчання;
  • проведення науково-дослідних та проєктно-конструкторських робіт з удосконалення програмного забезпечення інформаційних систем дистанційного навчання (ІСДН).

Нагородження проректором КНЕУ Степаненком С.В. колективу ЦДН почесними грамотами з нагоди 100-річчя КНЕУ

 

Навесні 2008 р. центр був включений у склад Центру автоматизації управління Університетом (директор М.П. Лимаренко) окремим підрозділом — відділом управління системами дистанційного навчання, який очолила спочатку Давидюк Тамара Володимирівна, а згодом — Саливон Олександр Анатолійович. Лабораторію організаційного забезпечення впровадження комп’ютерних технологій в навчальний процес очолював Ю. Данилін, лабораторію вебпроєктування дистанційних курсів — І. Бокач, комп’ютерним кабінетом завідував П. Лупандін. У різних підрозділах працювали А. Каліничук, В. Ливицький, М. Максименко, Н. Міхно, Г. Осадча, Н. Павленко, І. Погорільчук, С. Скригонюк, Т. Ющенко та ін.

Відділ управління системами дистанційного навчання виконував наступні функції:

  • управління підготовкою, впровадженням, використанням та супроводом електронних навчально-методичних матеріалів у середовищі WebCT у базовому університеті та інших навчальних закладах, що входили до його структури;
  • моніторинг підготовки електронних навчально-методичних матеріалів, які використовувалися для оформлення мережевих курсів із навчальних дисциплін;
  • моніторинг сучасних ІСДН і організація їх придбання, розробки та впровадження;
  • організація та проведення навчальних курсів для науково-педагогічних працівників Університету з питань підготовки та використання у навчальному процесі електронних навчально-методичних матеріалів в середовищі використовуваних ІСДН;
  • розробка нормативних документів, методичних рекомендацій та специфікацій з питань підготовки та використання у навчальному процесі електронних навчально-методичних матеріалів.

З 2001 року до 2015 року на платформі WebCT було розроблено і використовувалися в навчальному процесі очної (денної) і заочної форм навчання понад 200 дистанційних курсів. З 2001 року протягом чотирнадцяти років підвищення кваліфікації у галузі дистанційних технологій та створення дистанційних курсів у системі WebCT пройшли понад 500 науково-педагогічних працівників Університету.

2013 рік став переламним у розвитку дистанційної освіти в Україні. Положенням «Про дистанційне навчання», затверджене наказом Міністерством освіта і науки України від 25 квітня 2013 року за № 466, було визначено (п. ІІ.2.1), що дистанційне навчання реалізовується як шляхом використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання в різних формах, так і шляхом застосування дистанційної форми як окремої форми навчання, а наказом МОН від 30.10.2013 р. № 1518 були сформульовані вимоги до вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти, наукових, освітньо-наукових установ, що надають освітні послуги за дистанційною формою навчання з підготовки та підвищення кваліфікації фахівців за акредитованими напрямами і спеціальностями. Цього ж року було прийнято рішення щодо участі КНЕУ в проведенні педагогічного експерименту з дистанційного навчання, в результаті чого згідно з наказом МОН України № 391 від 01.04.13 р. «Про затвердження тимчасових критеріїв щодо перевірки готовності ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана до проведення педагогічного експерименту з дистанційного навчання для підготовки фахівців відповідних освітньо-кваліфікаційних рівнів» та листа МОН України № 1/11-9302 від 01.06.2013 р. нашому Університету було дозволено починаючи із 2013 року готувати фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр за дистанційною формою за дев’ятьма напрямами підготовки.

На реалізацію цих наказів та з метою подальшого розвитку й удосконалення освітньої діяльності Університету на основі запровадження дистанційної форми навчання наказом ректора № 870 від 28.10.2013 р. було створено структурний підрозділ КНЕУ — Інститут дистанційних технологій навчання (ІДТН), який очолив к.е.н., доц. Данніков Олег Володимирович, а з 2015 р. — к.е.н., доц. Сільченко Марина Валеріївна. До складу ІДТН входило два відділи — відділ науково-методичної роботи з упровадження дистанційних технологій навчання й відділ адміністрування та супроводження систем дистанційного навчання, співробітниками яких були: І. Дука, І. Костенко, В. Кравченко, Н. Міхно, Г. Осадча, О. Салівон, Г. Супрунюк.

Дистанційна форма навчання у КНЕУбула запроваджена з метою поширення доступу громадян до освітньо-професійних програм вищої освіти з використанням сучасних інформаційних ресурсів; реалізації навчальних і наукових ресурсів КНЕУ та підвищення якості навчання за рахунок інноваційних методів навчання, в тому числі індивідуального підходу у навчанні; розвитку особистості з метою подальшого самостійного навчання впродовж життя. Навчання за дистанційною формою здійснювалося у галузі знань «Соціальні та поведінкові науки» за спеціальністю «Економіка» (освітньо-професійні програми «Економіка підприємства», «Міжнародна економіка», «Управління персоналом та економіка праці») та у галузі знань «Управління та адміністрування» за спеціальностями «Облік та оподаткування» (освітньо-професійна програма «Облік і аудит»), «Фінанси, банківська справа та страхування» (освітньо-професійна програма «Фінанси»), та «Маркетинг» (освітньо-професійна програма «Маркетинг»). Дистанційне навчання в КНЕУ реалізовувалося через Інститут дистанційних технологій навчання, який забезпечував організаційне, адміністративне, методологічне та технологічне супроводження процесу дистанційного навчання.

Обговорення результатів міжнародної науково-практичної конференції з особливостей впровадження дистанційного навчання в Україні

 

У 2015 році у КНЕУ використовувалася версія WebCT (Версія 3.1.3), яка на той час вже не підтримувалася актуальними операційними системами і не могла бути модифікована. Тому було прийнято рішення щодо впровадження навчального середовища Moodle, яке вільно розповсюджується і має відкритий код. Moodle (модульне об’єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище) — це вільна система управління навчанням, орієнтована перш за все на організацію дистанційної взаємодії між викладачем і здобувачами, хоча може активно використовуватися для створення дистанційних курсів з метою підтримки очного та заочного навчання. Перевагами системи Moodle, через яку наразі здійснюється дистанційне навчання, є, по-перше, її інтеграція в інформаційно-освітній простір Університету. По-друге, доступ до системи можливий з будь-якої точки світу в будь-який час та з будь-якого пристрою через мережу Інтернет. По-третє, ця система дозволяє ефективно реалізовувати технологію програмованого навчання, оскільки основні дидактичні принципи програмованого навчання — послідовність, доступність, систематичність, самостійність — є основою розробки дистанційних курсів в системі Moodle.

Для надання цілодобової методичної підтримки науково-педагогічним працівникам Університету у 2020 р. був розроблений навчальний онлайновий курс «Створюємо дистанційний курс крок за кроком», розміщений на загальноуніверситетській платформі Moodle, який надає можливість викладачам:

  • у доступній формі та комфортному режимі опановувати технологію розробки дистанційних курсів на платформі Moodle;
  • паралельно із засвоєнням теоретичного матеріалу поетапно розробляти дистанційний курс своєї навчальної дисципліни та рефлексувати над власною навчальною діяльністю;
  • отримувати відповіді на найбільш актуальні питання, що виникають під час організації освітнього процесу зі здобувачами очної, заочної та дистанційної форм навчання.

У 2019 році рішенням Вченої ради ДВНЗ «КНЕУ ім. В. Гетьмана» від 05.02.2019 р. ІДТН був реструктуризований в Інститут дистанційної освіти (ІДО). У вересні 2022 р. ІДО очолила Красюк Юлія Миколаївна, к. пед. н., доц. До складу ІДО входить два відділи:

  • відділ навчально-методичної роботи із супроводження дистанційного навчання (створений з метою навчально-методичного забезпечення навчання здобувачів освіти за дистанційною формою та навчально-методичної підтримки використання технологій електронного навчання в освітньому процесі на очній (денній) та заочній формах). Співробітники — Г. Супрунюк, І. Костенко.
  • відділ адміністрування систем дистанційного навчання (створений з метою ІТ-адміністрування самої системи дистанційного навчання та адміністрування роботи з дистанційними курсами науково-педагогічних працівників та здобувачів вищої освіти). Співробітники — В. Кравченко, О. Саливон, Н. Міхно.

Наразі в умовах кризового онлайнового навчання особливо актуалізувалося завдання щодо формування якісного цифрового навчального контенту та ефективного його використання в освітньому процесі.

 

Динаміка розробки дистанційних курсів (ДК) на платформі Moodle

 

Умови карантинних обмежень та воєнного стану, за яких освітній процес перейшов переважно в дистанційний (онлайновий) формат, вимагають адаптації структури дистанційних курсів з урахуванням можливостей різних типів освітніх комунікацій. Ці методичні аспекти обов’язково розглядаються на курсах підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників КНЕУ «Дистанційні технології в освітньому просторі університету», які проводять співробітники ІДО. З 2015 р. до 2022 р. близько 500 викладачів Університету підвищили кваліфікацію у галузі дистанційних технологій та створення дистанційних курсів у системі Moodle.

Курси підвищення кваліфікації викладачів в галузі дистанційних технологій, 2023 рік

В планах ІДО розробка масових відкритих онлайн-курсів з подальшим їх використанням у навчальному процесі на базі принципів змішаного навчання та розробка дистанційних курсів «на продаж» стороннім споживачам ринку освітніх послуг з подальшим одержанням сертифікату державної установи або сертифікату КНЕУ.

Основними напрямками та завданнями діяльності ІДО наразі є: дистанційна освіта, змішане навчання, інклюзивне навчання, навчання упродовж життя, науково-педагогічні дослідження, прикладні дослідження в ІТ галузі, нормативно-правове забезпечення.