Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Організація освітнього процесу

Освітній процес — це інтелектуальна, творча діяльність у сфері вищої освіти і науки, що провадиться у закладі вищої освіти (науковій установі) через систему науково-методичних і педагогічних заходів та спрямована на передачу, засвоєння, примноження і використання знань, умінь та інших компетентностей у осіб, які навчаються, а також на формування гармонійно розвиненої особистості. (Закон України «Про вищу освіту» розд. 9, ст. 47, п. 1).

Організація освітнього процесу в Університеті здійснюється відповідно до Положення про організацію освітнього процесу в Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана. В цьому документі визначено основні засади та принципи освітньої діяльності, особливості формування освітніх програм, їх реалізації та навчально-методичного супроводження, оцінювання результатів навчання і присвоєння освітньої кваліфікації, забезпечення якості освітнього процесу, права та обов’язки учасників освітнього процесу в Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана.

   

Рівні вищої освіти, галузі знань, спеціальності, освітні програми

У Законі України «Про вищу освіту»  у статті першій, розділу 1. «Загальні положення»наводяться основні терміни та їх визначення:

  • галузь знань — гармонізована з Міжнародною стандартною класифікацією освіти широка предметна область освіти і науки, що включає групу споріднених спеціальностей;
  • спеціальність — гармонізована з Міжнародною стандартною класифікацією освіти предметна область освіти і науки, яка об’єднує споріднені освітні програми, що передбачають спільні вимоги до компетентностей і результатів навчання випускників;
  • освітня (освітньо-професійна чи освітньо-наукова) програма — єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик, контрольних заходів тощо), спрямованих на досягнення передбачених такою програмою результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої або освітньої та професійної (професійних) кваліфікації (кваліфікацій). Освітня програма може визначати єдину в її межах спеціалізацію або не передбачати спеціалізації.

    

Рівні вищої освіти в Університеті

Відповідно до вимог Законів України «Про вищу освіту» та «Про освіту» Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана здійснює підготовку здобувачів за відповідними освітньо-професійними, освітньо-науковими програмами на таких рівнях вищої освіти:

  • початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;
  • перший (бакалаврський) рівень;
  • другий (магістерський) рівень;
  • третій (освітньо-науковий рівень).

Детальна інформація про галузі знань, спеціальності, освітні програми за якими здійснюється підготовка здобувачів згідно з «Правилами прийому до Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана» можна знайти на сторінці Приймальної комісії Університету

   

Освітні ступені

Молодший бакалавр — це освітній або освітньо-професійний ступінь, що здобувається на початковому рівні (короткому циклі) вищої освіти і присуджується закладом вищої освіти у результаті успішного виконання здобувачем вищої освіти освітньої програми, обсяг якої становить 120 кредитів ЄКТС. Для здобуття освітнього ступеня молодшого бакалавра на основі фахової передвищої освіти заклад вищої освіти має право визнати та перезарахувати кредити ЄКТС, максимальний обсяг яких визначається стандартом вищої освіти.Особа має право здобувати ступінь молодшого бакалавра за умови наявності в неї повної загальної середньої освіти

Бакалавр— це освітній ступінь, що здобувається на першому рівні вищої освіти та присуджується закладом вищої освіти у результаті успішного виконання здобувачем вищої освіти освітньо-професійної програми, обсяг якої становить 180-240 кредитів ЄКТС. Для здобуття освітнього ступеня бакалавра на основі освітнього ступеня молодшого бакалавра або на основі фахової передвищої освіти заклад вищої освіти має право визнати та перезарахувати кредити ЄКТС, максимальний обсяг яких визначається стандартом вищої освіти.Особа має право здобувати ступінь бакалавра за умови наявності в неї повної загальної середньої освіти.

Магістр— е освітній ступінь, що здобувається на другому рівні вищої освіти та присуджується закладом вищої освіти (науковою установою) у результаті успішного виконання здобувачем вищої освіти відповідної освітньої програми. Ступінь магістра здобувається за освітньо-професійною або за освітньо-науковою програмою. Обсяг освітньо-професійної програми підготовки магістра становить 90-120 кредитів ЄКТС, обсяг освітньо-наукової програми - 120 кредитів ЄКТС. Освітньо-наукова програма магістра обов’язково включає дослідницьку (наукову) компоненту обсягом не менше 30 відсотків.Особа має право здобувати ступінь магістра за умови наявності в неї ступеня бакалавра.

Доктор філософії— це освітній і водночас науковий ступінь, що здобувається на третьому рівні вищої освіти на основі ступеня магістра. Ступінь доктора філософії присуджується разовою спеціалізованою вченою радою закладу вищої освіти або наукової установи за результатами успішного виконання здобувачем вищої освіти відповідної освітньо-наукової програми та публічного захисту дисертації у разовій спеціалізованій вченій раді.

   

Форми здобуття вищої освіти

Підготовка здобувачів в університеті здійснюється за такими формами навчання:

  • очна (денна);
  • заочна;
  • дистанційна;
  • дуальна.

Очна (денна, вечірня) форма навчання – це спосіб організації навчання здобувачів вищої освіти, що передбачає проведення навчальних занятя та практичної підготовки не менше 30 тижнів упродовж навчального року. Очна (денна) форма навчання є основною формою здобуття вищої освіти та/або  кваліфікації з відривом від виробництва. Очна (вечірня) форма навчання є формою здобуття певного рівня вищої освіти або кваліфікації без відриву від виробництва.

Заочна форма навчання – це спосіб організації навчання здобувачів вищої освіти шляхом поєднання навчальних занять і контрольних заходів під час короткочасних сесій та самостійного оволодіння освітньою програмою в період між ними. Тривалість періоду між навчальними заняттями та контрольними заходами не може бути меншою, ніж один місяць.

Дистанційна форма навчання – форма організації навчального процесу у закладах вищої освіти, яка забезпечує реалізацію дистанційного навчання та передбачає можливість отримання випускниками документів державного зразка про відповідний рівень освіти.

Дуальна форма здобуття освіти – це спосіб здобуття освіти здобувачами денної форми, що передбачає навчання на робочому місці на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації обсягом від 25 відсотків до 60 відсотків загального обсягу освітньої програми на основі договору. Навчання на робочому місці передбачає виконання посадових обов’язків відповідно до трудового договору.

    

Стандарт вищої освіти

Стандарт вищої освіти – це сукупність вимог до освітніх програм вищої освіти, які є спільними для всіх освітніх програм у межах певного рівня вищої освіти та спеціальності.

Стандарти вищої освіти розробляються для кожного рівня вищої освіти в межах кожної спеціальності відповідно до Національної рамки кваліфікацій і використовуються для визначення та оцінювання якості вищої освіти та результатів освітньої діяльності закладів вищої освіти (наукових установ), результатів навчання за відповідними спеціальностями.

За Стандартом можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України або на вебсторінці відповідної освітньої програми.

   

Освітня програма

Освітня програмає нормативним документом Університету. Порядок розроблення, погодження, подання на затвердження документів, на підставі яких здійснюється провадження освітніх програм зі спеціальностей (спеціалізацій); встановлює єдині норми та правила для способів і процедури започаткування, проведення моніторингу та аудиту, оновлення та закриття освітніх програм; визначає процедури формування та затвердження складу проєктної групи освітньої програми, її статус, функції та повноваження визначено у Положення про освітні програми в Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана

Проєктна група освітньої програми на підставі відповідної освітньої програми розробляє навчальний планнормативний документ Університету, який містить відомості про спеціальність, освітньо-професійний або освітньо-науковий рівень вищої освіти, кваліфікацію, термін навчання, графік навчального процесу, розділи теоретичної, практичної підготовки, перелік та обсяги обов’язкових та вибіркових освітніх компонент (навчальних дисциплін) із зазначенням їх обсягу в кредитах ЄКТС і розподілу годин навчальних занять, послідовність їх вивчення, конкретні види проведення навчальних занять (лекції, практичні, семінарські й лабораторні, контактні, заняття в дистанційному режимі), дані про кількість і форми проведення підсумкового контролю, атестацію, загальний бюджет навчального часу за весь термін навчання та його поділ на час аудиторних занять з викладачем та час, відведений на індивідуальні заняття та самостійну роботу студента, а також поділ бюджету навчального часу за окремими видами занять з кожної навчальної дисципліни та за весь термін навчання загалом.Для ознайомлення з навчальним планом певної освітньої програми доцільно зайти на її вебсторінку, яка розміщена на   вебсторінці відповідної кафедри.

Керівник проєктної групи (гарант) освітньої програми– член проєктної групи, який очолює проєктну групу та несе відповідальність за якість освітньої програми впродовж дії терміну його повноважень. Основні права та обов’язки керівника проєктної групи визначені у Положення про керівника проєктної групи (гаранта) освітньої програми в Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана.

     

Складові навчального плану: обов’язкові та вибіркові

Обов’язковий складник навчального плануза освітніми програмами вищої освіти не може перевищувати 75 відсотків обсягу навчального плану і включає навчальні дисципліни, кваліфікаційні (бакалаврські/магістерські) роботи, практики та інші види навчального навантаження здобувачів вищої освіти, спрямовані на досягнення результатів навчання, визначених освітньою програмою. Обов’язковий складник навчального плану повинен містити всі компоненти, опанування яких необхідне для присвоєння визначеної освітньою програмою освітньої кваліфікації.

Вибірковий складник навчального плану, призначений для забезпечення можливості здобувачу освіти поглибити професійні знання в межах обраної освітньої програми та/або здобути додаткові фахові компетентності, має становити не менш як 25 відсотків навчального плану освітньої програми. У межах обсягу вибіркового складника особа, яка навчається, має право обирати освітні компоненти самостійно.

Вибіркові навчальні дисципліни визначаються за процедурою, визначеною нормативними документами Університету (Положення про формування здобувачами вищої освіти індивідуальної освітньої траєкторії в Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана)

Детальна інформація про перелік вибіркових навчальних дисциплін наявна у навчальному плані освітньої програми, на вебсторінці освітньої програми та у Каталозі вибіркових навчальних дисциплін.

Відомості про процедуру визначення вибіркових навчальних дисциплін на певний навчальний рік (Порядок) розміщується на веб сторінці ННІ / факультету, на якому реалізується освітня програма.

На основі навчального плану у визначеному закладом вищої освіти порядку для кожного здобувача вищої освіти формуються індивідуальні навчальні плани на кожний навчальний рік. Індивідуальний навчальний план (ІНПС) є обов’язковим для виконання здобувачем вищої освіти. В ІНПС відображається структурно-логічна схема підготовки здобувача за певною освітньою програмою.

Трудомісткість усіх видів навчальної роботи в навчальному плані встановлюється в залікових кредитах (1 заліковий кредит = 30 академічних годин). Сумарна трудомісткість навчальної роботи з навчальних дисциплін, що включені до ІНПС, у кожному семестрі зазвичай становить 30 кредитів ЄКТС (60 кредитів на навчальний рік).

В ІНПС відображається перелік та результати оцінювання з усіх навчальних дисциплін, які опановані здобувачем протягом навчального періоду, та передбачені робочим навчальним планом освітньої програми (Положення про Індивідуальний навчальний план студента та результати його виконання в Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана). В КНЕУ ім. В. Гетьмана діє цифровий аналог ІНПС, призначений для організації оперативного доступу студента в онлайновому режимі до відомостей про особисту успішність – Електронний індивідуальний навчальний план студента (Положення про електронний Індивідуальний навчальний план студента в Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана.

  

Інші форми освіти

Неформальна освіта – це освіта, яка здобувається, як правило, за освітніми програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та/або присудженням часткових освітніх кваліфікацій.

Інформальна освіта – це освіта, яка передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною чи дозвіллям.

Типи навчання, що реалізуються в межах неформальної та іноформальної освіти:

  • навчання із сертифікацією (за стандартами оцінювання) знань іноземних (міжнародних) мов;
  • навчання в рамках академічного співробітництва із закладами вищої освіти-партнерами;
  • короткострокові курси та/або тренінги, спрямовані на формування компетентностей через неформальну та інформальну освіту за різними напрямками.

Пропозиції щодо варіантів неформальної та інформальної освіти для здобувачів за тією чи іншою навчальною дисципліною також зазначаються у Методичних матеріали з її вивчення.

Першим етапом порядку визнання результатів навчання неформальної та інформальної освіти є подання здобувачем заяви про визнання результатів навчання. До заяви рекомендовано додати документи (матеріали), які прямо чи опосередковано засвідчують наведену в заяві інформацію щодо переліку результатів навчання, отриманих через неформальну та/або інформальну освіту.

Форма заяви є додатком до Положення про порядок визнання результатів навчання в Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана, отриманих здобувачами у неформальній та інформальній освіті


 

 

 

Остання редакція: 16.09.23