Пилипенко В. Політика роздування цін: етичні аспектиПилипенко Вікторія Олександрівна ПОЛІТИКА РОЗДУВАННЯ ЦІН: ЕТИЧНІ АСПЕКТИ
Актуальність. Постановка проблеми. Результати дослідження. Політика роздування цін має місце майже в кожній державі, проте обмежувальні заходи щодо цього вживаються не завжди. Так, в Україні спостерігається вже не зародження, а процвітання політики роздування цін в обслуговуючих закладах (в т.ч. готелях) в період очікування Євро-2012. На жаль, уряд України не в змозі обмежити зростання цін на продукцію приватних підприємств, оскільки «державні фіксовані та регульовані ціни встановлюються на товари і послуги, що мають вирішальне соціальне значення, а також на продукцію, товари і послуги, виробництво яких зосереджено на підприємствах, що займають монопольне (домінуюче) становище на ринку» [2]. В Росії відбувається швидке зростання цін монопольними організаціями на енергетику, оскільки вонадужеважкопіддається контролю[1]. Основним прикладом політики роздування цін може послужити економіка США та її законодавче обґрунтування. Саме в законодавстві більшості штатів США містяться норми, що забороняють накручування цін, і ці норми є непоганим вихідним пунктом для розуміння даного феномена. В даний час закони, що забороняють накручування цін, маються приблизно в 34 штатах . І хоча між цими законами існують значні розбіжності в деталях, три ключових елементи є для них спільними. 1. Період надзвичайної ситуації. 2. Необхідні предмети. 3. Цінові стелі, Проте однозначної відповіді ні в одному законодавчому джерелі мені знайти не вдалося. На мою думку, неоднозначність та неясність відповідей на поставлені питання обумовлена тим, що уряд держави залишає за собою право встановлювати межі цін відповідно до характеру ситуації в країні (надзвичайної) Щодо морально-етичних аспектів даного поняття, то характеризуючи ту чи іншу дію як накручування цін, ми виносимо оціночне судження про цю дію і сприймаємо її негативно. Аналіз законодавства штатів, що забороняє накручування цін, підтверджує цю гіпотезу. Переважна більшість законів визначає накручування цін через такі нормативні поняття як «необгрунтоване» або «несумлінне». Як мені здається, єдина проблема, пов'язана з таким визначенням, полягає в тому - чи є накручування цін аморальним в дійсності? Для того, щоб уникнути цієї проблеми, я пропоную трактувати поняття «роздування цін» у сенсі prima facie (тобто як щось передбачуване, але вимагає подальшого дослідження перш, ніж можна буде зробити остаточний висновок). Тому в рамках даного дослідження я пропоную використати наступне визначення: накручування цін – ситуація стрімкого підняття цін, яка має місце в тих випадках, коли в умовах надзвичайної ситуації ціна на той чи інший товар, що є необхідним або винятково корисним для подолання наслідків цієї ситуації, встановлюється на рівні, який представляється несправедливо високим [9]. В цілому, люди не вважають, що в підвищенні цін є щось проблематичне з моральної точки зору - і, тим більше, те, що вимагає законодавчого втручання. Наприклад, якби керівники компанії Nike проголосували завтра за те, щоб подвоїти ціну, за якою вони продають своє взуття, то ми б, ймовірно, визнали їх жадібними, але було б украй важко довести аморальність їхніх дій. На мою думку, те ж саме буде справедливим, якщо ми розглянемо товар, який з набагато більшою переконливістю можна вважати за необхідне - молоко. Але причина, по якій більшість з нас не заперечувало б проти такого збільшення цін, пов'язана з тим, як ми сприймаємо роботу ринків при звичайних умовах. У нормальних обставинах ринки є конкурентними в тому сенсі, що будь-який товар продається безліччю продавців, і конкуренція між цими продавцями задає для них певні межі підвищення ціни, при якій покупці все ще будуть готові платити за товар. Таким чином, господар продуктового магазину, в односторонньому порядку подвоївши ціну на своє молоко, швидше за все, зрозуміє, що покупці відреагують на це рішення тим, що почнуть купувати молоко в іншому місці. Отож, поки існує достатня кількість інших продавців, які прагнуть заробити гроші споживачів, продаючи один і той же товар, можливості будь-якого продавця призначати довільну ціну серйозно обмежені. Оскільки в більшості випадків нормальна ринкова конкуренція не дозволяє підвищенням цін мати шкідливий або експлуататорський характер, в них немає нічого аморального. Висновки. ЛІТЕРАТУРА 1. Газета Независимая [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.ng.ru/economics/2007-12-26/4_energy.html 2. Закон України,,Про ціни і ціноутворення,,від 20.11.2003 [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/507-12 3. Електронний бізнес-словник [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.businessvoc.ru 4. Мэтт Зволински. Этика взвинчивания цен / Новиков В.Д. Конкурентное право (ридер)[Електронний ресурс] – Национальный Исследовательский Университет, ‘Высшая школа экономики’:–2012.-с. 5-28 Режим доступу:http://www.hse.ru/data//2012/01/15/1260522325/Конкурентное право - Хрестоматия.pdf 5. Современный экономический словар: в 4 т. / [редкол.:Райзберг Б.А., Лозовский Л.Ш., Стародубцева Е.Б.]– М.: ИНФРА, 1999. - 2 е изд. - с. 479 6. Энциклопедический словарь экономики и права [Електронний ресурс]. - Режим доступу :http://www.vedomosti.ru/glossary 7. GeorgiaStatutesAnnotated -fair business practices (act§ 10-1-393.4)- Pricing practices during state of emergency- 6. 2010.[Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www1.legis.ga.gov/legis/1995_96/leg/fulltext/hb1176.html 8. KansasStatutesAnnotated- StatuteTextKSA50-6,105- UnfairTradeandConsumerProtection. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://kansasstatutes.lesterama.org/Chapter_50/Article_6/ 9. ZwolinskiM TheEthicsofPriceGouging/ Мatt Zwolinski //BusinessEthicsQuarterly – 2008 -Vol. 18. - № 3. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу :http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1099567
http://vk.com/topic-36835937_26263777
Остання редакція: 10.04.12 |