Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

До 100-річчя Української революції: вивчення уроків минулого заради майбутнього06 Квітня 2017р.

Українська національна революції 1917-1921 рр. розпочалась коли вже третій рік гриміла Перша світова війна, а українські етнічні землі були прифронтовими зонами воюючих держав. Як це відобразилося на долі українського суспільства? На сьогодні доволі актуальним є питання розмежування загальноросійської й Української революцій та багато інших складних проблем ставить перед нами історія драматичних подій 1917-1921 рр. На ці та багато інших питань спробували дати свої відповіді завідувач кафедрою політичної історії ДВНЗ "Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана" доктор політичних наук, професор Ірина Дудко і доцент кафедри політичної історії, кандидат історичних наук Павло Сацький у авторській програмі "Культура життя" доцента кафедри філософії ДВНЗ "КНЕУ імені Вадима Гетьмана" Сергія Присухіна на Українському радіо "Культура".
Проблемам української революції 1917-1921 рр. було присвячено дві програми "Культура життя", які транслювалися у прямому ефірі Українського радіо 29 березня і 5 квітня з 16:00 до 17:00. У цих двох програмах протягом години під час кожної відбувалась дискусія між ведучим, Сергієм Присухіним, і гостями Іриною Дудко і Павлом Сацьким, а також відповіді на запитання радіослухачів. У ході дискусій було порушено такі складні питання як розмежування української й російської революцій. Учасники дискусії дійшли висновку, що як Перша світова війна створила передумови для цих обох революцій, так і російська революція заклала передумови для української. Проте, українська революція була самостійним явищем, вона мала свої соціальні й культурні передумови та логіку подій.

У дискусії порушувалися також проблема вирішення селянського питання в Україні й ролі українського селянства як одного із рушіїв соціальних та національних перетворень. Ця проблема була актуальною для свого часу як на сьогодні проблема реалізації права власності на землю, організації самоврядування тощо. Окремо було присвячено увагу проблемі федералістських поглядів діячів Української Центральної Ради, що відобразилося у Третьому Універсалі, який було прийнято вже після більшовицького перевороту в Петрограді. Проблема виявилась доволі широкою і її коріння знаходяться у сфері ментального розриву українського суспільства та його еліти з імперським минулим.
Доволі гострі суперечності викликали проблеми політичних орієнтирів Гетьмана П. Скоропадського, західноукраїнське питання у ході Української революції та соціально-радикальна політика Директорії УНР. Учасники дискусії звернули увагу на певній синхронності революційних процесів і національного самовизначення українців на територіях двох імперій, які припинили своє існування в результаті революційних процесів ‒ Російської й Австро-Угорської. Сьогодення також ставить перед нами гостроту проблеми ментальних відмінностей різних регіонів України.
У ході програми учасниками було виявлено численні уроки для нинішнього складного становища, в якому перебуває Україна. Зокрема, проблеми ефективної протидії інформаційній війні, яку активно проводить агресор, необхідності наповнення державного апарату кваліфікованими кадрами, які би були українцями за станом свідомості, а не лише за громадянством. Було відзначено наскільки важливо розуміти і усвідомлювати логіку процесу моральної підготовки українського суспільства до державного будівництва і самого процесу реалізації ідеї державності.