- Наука»
- Наукові школи КНЕУ»
- Потенціалу підприємства»
- Загальна інформація про школу
Загальна інформація про школу
Становлення науково-освітньої школи припадає на початок 20-х років XX ст. і пов’язано з прізвищем видатного вітчизняного науковця Костянтина Григоровича Воблого. Проте системні дослідження потенціалу підприємства розпочаті професором О.С.Федоніним. Під його керівництвом підготовлено низку наукових праць, які розкривають природу та особливості формування й функціонування потенціалу суб’єкта господарювання.
Найсуттєвіші наукові результати представників науково – освітньої школи «Потенціал підприємства» такі:
- закладено методологічні основи визначення економічної категорії «потенціал» як цілісної інтегрованої характеристики варіативних можливостей господарюючих суб’єктів, що породжує низку її видових проявів;
- запропоновано тлумачення потенціалу підприємства як інтегрального відображення поточних і майбутніх можливостей економічної системи трансформувати вхідні ресурси за допомогою притаманних її персоналу підприємницьких здібностей в економічні блага і, таким чином, максимально задовольняти корпоративні та суспільні інтереси;
- представлено структуризацію потенціалу підприємства з розмежуванням в її будові місця суб'єктних та об'єктних складових і надано визначення кожного з елементів даного угрупування, в тому числі надано обґрунтування утворення потенціалу відтворення;
- визначено постулати та запропоновано загально-теоретичну модель формування потенціалу підприємства, яка враховує ефект синергії при взаємодії її структурних елементів;
- запропоновано графоаналітичний метод діагностики підприємницького потенціалу підприємства “Квадрат потенціалу”, який дозволяє системно встановити кількісні та якісні зв'язки між окремими елементами потенціалу, рівень його розвитку та конкурентоспроможності і на основі цього своєчасно обґрунтувати та реалізувати управлінські рішення щодо підвищення ефективності функціонування підприємства;
- встановлено, що конкурентоспроможність потенціалу підприємства – це комплексна порівняльна характеристика, яка відображає ступінь переваги сукупності показників оцінки можливостей підприємства, що визначають його успіх на певному ринку за певний проміжок часу по відношенню до сукупності аналогічних показників підприємств-конкурентів і на даній теоретичній платформі запропоновано прикладні моделі оцінювання конкурентоспроможності потенціалу суб’єктів господарювання;
- розпрацьовано теоретико-методичні основи вартісного оцінювання складових елементів потенціалу підприємств.
За результатами досліджень підготовлено та понад два десятиліття викладається навчальна дисципліна «Потенціал і розвиток підприємства», яка на сьогоднішній день є нормативною для освітньо-професійної програми «Економіка підприємства» і введена в навчальні плани підготовки бакалаврів з економіки у всіх ВНЗ України.
Детальніше
Головний осередок науковців школи «Потенціалу підприємства» знаходиться на кафедрі бізнес-економіки та підприємництва ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана», де за останні чверть століття не припинялись активні дослідження потенціалу підприємства у різних його формах. За результатами цих досліджень захищено низку дисертацій: «Управління підприємницьким потенціалом» (Рєпіна І.М., 1998 р.); «Управління потенціалом промислових акціонерних товариств України» (Олексюк О.І., 2001 р.); «Розвиток експортного потенціалу підприємства» (Петренко Л.А., 2005 р.); «Ефективність використання трудового потенціалу підприємства» (Абібулаєв М. С., 2006 р.); «Інвестиційний потенціал підприємства: формування та розвиток» (Литюга Ю.В., 2009 р.); «Оцінка потенціалу інноваційної діяльності машинобудівних підприємств» (Кузьменко О.М., 2009 р.); «Управління експортно-імпортним потенціалом підприємства» (Аметова Е.І., 2014 р.); «Розвиток інноваційного потенціалу підприємства» (Вострякова В.Ю., 2016 р.) . Студенти магістерської програми «Менеджмент підприємницької діяльності» найчастіше обирають дану проблематику для написання магістерських дипломних робіт.
Проблематика сучасних досліджень науково-освітньої школи «потенціал підприємства»:
- природа та генезис економічної категорії «потенціал підприємства»;
- особливості формування й функціонування потенціалу суб’єкта господарювання;
- теорія активації економічних ресурсів та соціально-відповідальне управління активами підприємства;
- дослідження взаємозв'язку структурних елементів потенціалу підприємства;
- сучасний моніторинг рівня конкурентоспроможності потенціалу вітчизняних підприємств;
- методичний інструментарій оцінювання потенціалу підприємства;
- особливості створення цільових систем показників підприємств різних сфер діяльності;
- концепція управління вартістю та її мультиплікація в оцінці вартості потенціалу підприємства;
- ринкова капіталізація та результативність використання потенціалу підприємства;
- управління відносинами з учасниками фондового ринку;
- оцінювання вартості цілісних майнових комплексів та по-елементна оцінка потенціалу підприємства;
- управління інтелектуальною власністю та трудовим потенціалом підприємства;
- діагностика ефективності розвитку підприємства;
- методичний інструментарій розробки стратегії розвитку підприємств в Україні.
Остання редакція: 06.05.20