Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Історії найвідоміших логотипів. Частина 118 Квітня 2011р.

Вивчати історію великих логотипів найвідоміших брендів - справа захоплююча, вкрай цікава, не позбавлена гумору і єхидства. 

Будь-яка велика компанія час від часу змушена приводити свій логотип у відповідність з часом, філософією бренда, а також власними цілями. За головним візуальним образом можна простежити історію розвитку самої компанії, а також світового маркетингу та дизайну. І іноді це прагнення вперед буває пов'язане з цікавими або забавними історіями. 

Компанія Nestle викинула з гнізда третє пташеня відповідно до нової парадигми розвиненій європейській та американській сім'ї. У панди WWF колись були очі, а на емблемі Starbucks були неприкриті жіночі груди. Першим логотипом Apple була складна, але вельми кострубата гравюра, а товста риба з давно забутого логотипу Nokia водилася в річці за будинком засновників. 

Ми ретельно дослідили питання, як було з айдентикою у різних компаній в різний час. 

Wikipedia 

У травні 2010 року Wikipedia представила 3D-модель свого знаменитого логотипу у вигляді глобуса-пазла. Після декількох спроб створити реальний сувенірний глобус-пазл, в Wikipedia задумалися над створенням віртуальної 3D кулі, повністю покритої письмовими знаками алфавітів світу. Над створенням 3D-моделі логотипу працював 3D-аніматор, арт-директор і графічний дизайнер Philip Metschan, який раніше працював у Industrial Light, Magic і Pixar. 

Крім того, що глобус зробили тривимірним, змінили шрифт Hoefler на Linux Libertine і відмовилися від курсиву. Все це зроблено для того, щоб полегшити роботу добровольців, які займаються адаптацією Вікіпедії і її логотипу на 250 мов світу. 

Взагалі ж історія Wiki-глобуса виглядає ось так:

   

WWF

Панда на логотипі головних борців за порятунок планети і вимираючих видів не завжди була у вигляді округлої і дуже гармонійної тваринки. З 1961 по 1986 рік вона була зображена чи то грайливо припадаюча на передні лапи, чи то підгортаюча під себе їжу, чи то просто кострубатою. Більш того, на самому початку в символу WWF були очі. 

У 1986 році панда придбала свій остаточний вигляд, і доробка лого проводилася лише одного разу - в 2000 році Всесвітній Фонд Дикої Природи використав новий шрифт.

Metro Goldwyn Mayer 

Одна з найперших голлівудських кінокомпаній, яка має в наші дні істотні фінансові труднощі, ніколи не зраджувала раз і назавжди обраному способу - лева, що гарчить в «рамі» з кіноплівки. Змінювалося лише зображення назви, а також сам головний герой. У логотипі MGM за 95 років встигло порикувати п'ять різних левів, останній гарчить вже 54 роки. 

HP

Hewlett Packard допрацьовував і дорихтовував своє лого 8 разів за 72 роки існування, але так і не пішов від того, з чого почав. З 1939 року, з моменту випуску першого продукту компанії, генератора звукових частот, і до кінця 60-х років HP використовував два рівноправних логотипи. Перший, що складається з простих ліній, було легко наносити на металеві корпуси різного устаткування. А другий добре виглядав в друкованих матеріалах. 

Подальші жнива з пошуком кольору та шрифту призвели до того, що в 2009 році HP відрізала хвостики літер у лого зразка 1938 року і пофарбувала гурток у синьо-блакитний градієнт. 

  

 

  

General Electric 

Компанія утворилася в 1892 році після злиття компанії Томаса Едісона і Thomson-Houston Electric Company. 

Шрифт в сучасному логотипі схожий на шрифт найпершого, незважаючи на майже 120 років історії GE. З часом абревіатура обзавелася колом з рослинним орнаментом, який з роками тільки допрацьовувався та осучаснювався. У першій половині XX століття також були спроби вмістити в логотип розшифровку - повна назва General Electric. Потім від розшифровки повністю відмовилися - в ній немає ніякої потреби, компанію в світі знають практично всі. Поточне лого було зроблено в Wollf Olins. Британські дизайнери додали блакитний колір і відмовилися від обсягу. У цей же час в GE був прийнятий новий слоган, що визначає зараз всі комунікації енергетичного гіганта - «Imagination At Work» («Працює уява»). 

Lego 

Культовий датський конструктор Lego завжди так називався - іграшку так назвали, скоротивши словосполучення «leg godt» - «добре грати». Перший логотип в компанії з'явився в 1936 році, через два роки після початку роботи. Логотипом це назвати дуже важко - скоріше, це просто набраний текст. Через 10 років у лого спробували обіграти форму коробки і форму деталей, а ще через 7 років в ньому стали вгадуватися риси того, чим стане логотип у кінцевому результаті. 

Nestle 

Назва швейцарського холдингу, що виробляє космічну кількість найменувань продуктів харчування, не перекладається як «гніздо». Це просто прізвище засновника Анрі Нестле, тому у першій версії логотипу ніякого гнізда не було й близько. Тільки потім у компанії подумали, що прізвище засновника більш ніж схожа на англійське слово «nest», яке і перекладається як «гніздо». З тих пір воно і стало символом компанії і втіленням сімейної філософії. З видом гнізда Nestle пов'язана одна кумедна історія: раніше на лого була одна мама і троє пташенят. Двоє пташенят там стало після того, як маркетологи компанії провели дослідження і з'ясували, що найбільш часто зустрічається число дітей в одній сім'ї - два. А отже, якщо викинути одного пташенята з гнізда, лого буде знаходити відгук у серцях куди більшої кількості матерів. 

Yamaha 

Виробник мотоциклів, музичних інструментів і hi-end звукового обладнання вдосталь награвся з логотипом за сто з гаком років, що минули з тих пір, як Торакусу Ямаха сконструював свій перший язичковий орган в 1887 році. Незмінним залишалося одне - три схрещених камертона, що утворюють собою трипроменеву складну зірку. Лише в першому варіанті камертон, символ ідеального звучання, був в одному екземплярі. Його тримав в дзьобі птах фенікс, що відображало труднощі, що довелося подолати Ямаха, вибудовуючи свій бізнес. 

CBS 

Незважаючи на велику кількість змін, внесених в графічний образ телебродкастера за 60 років, схематичне зображення ока нікуди й ніколи з нього не йшло. І навіть майже не змінювалося зовні - навіть через більш ніж півстоліття це «око» все ще виглядає сучасним. 

BBC 

А ось британські Телерадіомовники не мають єдиного впізнаваного «віжуал», за винятком власне літер BBC, які як тільки не виглядали за більш ніж піввікову історію компанії. Зараз це мінімалістська типографіка, вписана в три білих квадрата. 

Boeing 

У логотипі авіабудівельників Boeing не один раз побувало все, що так чи інакше стосується польотів, змінюючи один одного - ластівка, крила, знову крила, земна куля, знову крила, зірка і ще раз земна куля. У підсумку в 1997 році Boeing зупинився на схематичному зображенні земної кулі і схематичному ж зображенні крил справа внизу. 

Adobe Systems 

У 1982 році сорокарічні програмісти компанії Xerox John Warnock і Charles Geschke раптом звільнилися і створили компанію з виробництва програмного забезпечення. Вони назвали її Adobe, на честь струмка, що протікав позаду будинку Уорнока. Ясна річ, що Джону і Чарльзу доводилося економити на всьому, щоб не вилетіти в трубу і не залишити сім'ї без засобів до існування. Тому і логотип вони замовили не в дизайн-бюро, а попросили намалювати його дружину Уорнока - Марву. 

Apple Inc.

Маловідомий факт про дуже відому компанії - в 1976 році Apple заснували не тільки два Стіва (Джобс і Возняк), але і один Рональд. Рональд Уейн вклав у підприємство 10% початкового капіталу (800 доларів) і придумав перше лого для фірми - це був шильд з Ньютоном, що сидить під яблунею. Знак обвивала мало не геральдична стрічка, на якій гордо красувалося Apple Computer & Co. Так і хочеться сказати: який логотип, такий і співзасновник. Ronald Wayne пропрацював зі Стівом рівно два тижні. Після чого забрав свої 800 баксів - він вважав, що Apple - це занадто ризиковане підприємство, і не хотів розкидатися капіталом. 

Комп'ютер Apple I продавався повільно, Джобс вирішив, що щось треба змінювати, і почав з логотипу. Смугастеньке яблуко придумав дизайнер Rob Janoff з Regis McKenna Agency. Воно прослужило 23 роки, перш ніж стати монохромним і «хайтечним» через рік після повернення Джобса в компанію. 

Canon 

У 1930 році в Японії Goro Yoshida і його зведений брат Saburo Uchida створили компанію з нічого не говорячою нам назвою Precision Optical Instruments Laboratory in Japan. Чотири роки потому розробки привели до створення їх першого фотоапарата, який вони назвали Kwanon, на честь тисячорука буддійського божества милосердя. На логотипі вся тисяча рук не помістилася, але скільки змогли - впихнули. Додали язики полум'я і отримали скоріше картинку із стародавніх книг, ніж лого. 

Компанія зареєструвала для захисту своєї торгової марки масу слів, які були схожі за звучанням з Кwanon. Одне з них - вже відоме нам Canon - у підсумку замінило оригінальну назву. Існуючому логотипу техніки Canon вже більше 50 років, і воно все ще виглядає сучасно. 

Fedex 

Перший логотип Federal Express з'явився в 1973 році, на ньому не було ніяких звичних нам скорочень, він нічим не виділявся. У 1994 році, після офіційного запровадження скороченої назви, Ліндон Лідер придумав знак, який з ходу впізнає зараз практично весь світ. 

На перший погляд логотип дуже простий і симпатичний, але в ньому є одна деталь - маленька стрілка, спрямована вправо, утворена літерами Е і х. Її багато хто не бачить, але ті, хто знають про її існування, вже не можуть її не помічати. Ця стрілка - один з найяскравіших прикладів використання підсвідомості в рекламі, вона символізує рух уперед і мислення. 

Google 

12 років тому студенти останнього курсу Стенфордського Університету Ларрі Пейдж і Сергій Брін придумали нову пошукову систему і назвали її... не Google. Вони назвали її BackRub, вказавши тим самим на її здатність аналізувати «back links». Але дуже скоро вони змінили назву движка на Google. Це трохи перероблене слово «гугол», що означає останнє з маючих хоч якийсь сенс чисел - одиничку з сотнею нулів. 

Перший логотип Гугла придумав сам Сергій Брін, навчаючись роботі на безкоштовному графічному пакеті GIMP. Трохи пізніше він же додав знак оклику, мабуть, намагаючись зійти за підрозділ моторошно популярного тоді Yahoo! Нинішньому логотипу пошуковика вже дев'ятий рік - старе лого було доведено до розуму професором факультету мистецтв того ж Стенфордського університету.

У травні 2010 року Google практично прибрав тіні з логотипу, і той став виглядати куди свіжішим. 

IBM 

Історія компанії IBM почалася внаслідок заплутаного і багаторічного об'єднання різних компаній - ITR, CSC, CTR. Їх чи не барочні лого також наведені тут. У 1924 році перестановки нарешті завершилися, і новоявлена компанія назвалася - International Business Machines. 

В кінці 40-х років IBM нарешті переключилася на основний зараз вид діяльності - на комп'ютери (до цього вони займалися навіть апаратами для нарізки м'яса). І в ознаменування настільки радикальних змін IBM представила новий логотип - гранично простий і зрозумілий. На відміну від тієї феєрії, яка у них була до цього. 

Остання серйозна зміна з лого трапилася в 1972 році - «для передачі швидкості і динамізму» монолітні літери наділили смужками і розфарбували в блакитний колір. 

Kodak 

Перші фотоапарати Kodak з'явилися в 1888 році. Слоган компанії звучав так: «You press the button, we do the rest» / «Ви тиснете на кнопку, ми робимо все інше». У далекі 1900-ті роки Kodak були одними з перших, хто робив спроби інтегрувати ім'я та образ компанії в символ. У 1930-і роки в логотипі з'явилися звичні жовтий і червоний колір. В 60-і в логотипі з'явилися кути і заокруглення, від яких через 10 років відмовилися. Протягом 1971-2006 років логотип істотно не змінювався. А в 2006 логотип спростили, надавши йому тим самим більш сучасний вигляд. 

LG 

Спочатку це були дві окремі організації: косметична компанія Lucky Chemical Industrial (з 1947) і радіоелектронний завод GoldStar (з 1958). Після злиття компанія отримала ім'я Lucky Goldstar, а в 1995 році змінила його на LG Electronics. Насьогодні LG - величезний південнокорейський конгломерат, що включає в себе такі компанії як LG Chemicals, LG Telecom, і навіть бейсбольну команду LG Twins. Усіх їх об'єднує спільний слоган Life is Good ("Життя хороше!"). 

MasterCard 

У 1966 році 17 банкірів об'єдналися в Interbank Card Association (ICA), символом якого стала латинська «i». У 1969 році банк перейменували на Master Charge, а в логотипі з'явилися два пересічних кола. Символічне «i» помістили в нижньому правому куті. У 1979 році Master Charge перейменували в MasterCard, а літера «i» зникла з логотипу зовсім. У 1990 році з'явилися горизонтальні смужки, як символ міжбанківських взаємовідносин. 

У 2006 році дочірня структура MasterCard International змінила назву на MasterCard Worldwide, а також представила новий логотип. 

До двох кіл логотипу додалося третє, дещо зміщене від центру вправо. На думку представників компанії, ці геометричні фігури відображають унікальну триєдину бізнес-модель компанії - франчайзинг, процесинг і консалтинг. 

Для платіжної системи логотип, слава богу, не змінили. 

Microsoft 

У 1975 році, в рік утворення компанії назва її була «Micro-soft». Саме так, з дефісом, який згодом прибрали, створився логотип з улюбленою в той час до неможливою типографікою в стилі диско. 

Через 7 років диско вийшло з моди в тому числі і в дизайні, і Microsoft представив новий логотип з центральною літерою О у вигляді стилізованого ока. Співробітники компанії прозвали його Blibbet і полюбили його настільки, що коли логотип змінили в 1987 році, один із співробітників організував кампанію «Врятуйте Бліббета». Око не повернули, але пішли на невеликі поступки - в кафетерії для співробітників стали робити «Бліббет-бургери». 

Логотип версії 1987 являв собою фактично те ж саме, що бачимо ми і зараз. Дизайнер Скотт Бейкер придумав те, що дотепні люди тут же прозвали Пекменом, оскільки все та ж серединна дуже схожа на однойменного персонажа зі старої, але багатьма улюбленої комп'ютерної гри. 

Motorola 

Компанія Motorola - хто б міг подумати! - Існує вже 80 років. З початку 30-х років вона займалася випуском телефонів для автомобілів, а 50 років по тому переключилася на комерційне виробництво півторакілограмових стільникових телефонів. 

Спочатку назва компанії, яка є не що інше як слово «мотор», об'єднане з популярним у той час суфіксом «-олу», писалося кучерявим рукописним шрифтом, а буква М в тому вигляді, в якому ми її знаємо зараз з'явилася в 1955 році. Оголошуючи про зміну трейдмарку керівництво компанії заявило, що «два спрямованих увись трикутних піки утворюють арку у вигляді абстрактної М, символізуючи прогресивний лідерський погляд компанії». 

Mozilla Firefox

У 2002 році у компаній, що не займаються товарами або послугами для дітей ще могли з'являтися ось такі логотипи, як ця казкова пташка (хоча вони й зараз з'являються). Dave Hyatt і Blake Ross створили безкоштовний веб-браузер Phoenix, який вони тут же перейменували у Firebird і тут же перейменували у Mozilla Firefox. 

У 2003 році хлопців чи не завалив листами John Hicks з Hicksdesign, інтерфейсний дизайнер, який страждав від моторошного брендингу. Через якийсь час Mozilla запросила його зробити нову айдентику і отримала знаменитий логотип, який, кажуть, навіть з космосу видно. 

Nike

Свуш Nike, який є чи не найбільш упізнаваним знаком у світі, придумала студентка Портлендського Університету Caroline Davidson в 1971 році. Їй заплатили за нього 35 доларів, навіть при врахуванні цін тих років, це - копійки. Дизайн логотипу майже не зазнав змін за 37 років - змінилося лише написання назви бренду, а зараз і зовсім зникло. 

Nokia 

У 1865 році Knut Fredrik Idestam заснував на південному заході Фінляндії паперово-целюлозно фабрику. Погодьтеся, дуже дивний початок для компанії, відомої тепер мобільними телефонами. Назву Nokia компанія стала носити після того, як переїхала на берег річки Нокіанвірта в місто, власне, Нокіа. До речі, саме слово «Nokia» на фінській мові позначає темненьку, дуже хутряну тварину, щось на зразок горностая. 

Pepsi 

У 1893 році, через кілька років після винаходу фармацевтом Пембертоном напою з листям коки, інший молодий фармацевт з Північної Кароліни, Калеб Бредхем експериментував з різними компонентами (зокрема, з пепсином) і отримав напій «Brad's drink», який користувався великим попитом у його аптеці .

Через 5 років Калебу вже довелося купувати за 100 доларів назву Pepsi-Cola, що вже зареєстрував його конкурент, що провалив бізнес. У той же самий час сусід Бредхема придумав перший логотип для Pepsi. 

З тих пір логотип змінювався неодноразово, і зараз ми щодня бачимо симпатичну тривимірну смугасту кулю. До речі, Coca-Cola, на відміну від головного свого конкурента, логотип кардинально не змінювала жодного разу, а лише «рестайлила» найперше написання. 

Головна візуальна тема нового логотипу Pepsi - смайлики. 

Coca Cola 

Головний конкурент Pepsi всі роки їх війни спокійно спостерігав за метаннями червоно-синіх, епізодично проводячи непомітні рестайлінги свого столітнього лого. В історії Coca Cola є тільки один «ганебний момент», коли вони буквально на кілька місяців спробували ввести нове написання у 1980 році, але дуже швидко від цієї ідеї відмовилися. У 2008 році Coca Cola знову віддала перевагу легкому рихтуванню кардинальної перебудови - в компанії просто прибрали «виворотку», і букви стали червоними, а фон зник. 

Shell 

Компанія Shell з'явилася в 1891 році і займалася морським транспортуванням гасу. Перший логотип компанії представляв собою точну чорно-білу репродукцію мушлі гребінця. З роками логотип поступово змінювався у відповідності з новими трендами у графічному дизайні. Сучасний логотип був створений відомим дизайнером Raymond Loewy в 1971 році. Сьогодні він настільки впізнаваний, що часто використовується без вказівки імені компанії. 

Sony 

В історії логотипу Sony цікавий момент був всього один - найперше лого, яке зараз виглядає дуже мило і смішно. Вже в 1960 році був зроблений перший крок до того логотипу, який має компанія зараз. Сучасна версія була розроблена в 1973 році, і керівництво компанії не має наміру поки що його міняти, незважаючи на те, що до них регулярно надходять пропозиції про рестайлінг або кардинальну зміну. І їх можна зрозуміти - лаконічне, дуже просте слово Sony в цьому написанні знає весь світ і не має до нього жодних претензій. 

Starbucks 

Еволюція логотипу Starbucks, мабуть, найцікавіша з усіх представлених тут. Подивіться на найпершу сирену-русалку всередині кола. Рубенсівська красуня без пупка, з двома хвостами і пишними грудьми - відмінний, дуже смішний образ. Ще смішніше пояснення компанії: «Передбачалося, що ця сирена так само спокуслива, як і кава Starbucks». 

Коли в 1987 році Starbucks об'єднався з компанією Il Giornale, логотип став більш цнотливим і більше графічним. «Сором» прикрили пишним волоссям, приробили на потрібне місце пупок і зробили загальний «зум» на сирену, щоб не настільки привертати увагу аудиторії до думок про те, навіщо сирені два хвости і чи є щось цікаве між ними. У 1992 році споживача вже впритул присунули до русалки, і багатостраждальний пупок стало не видно. 

Відразу після настання нового 2011 року, Starbucks заявив про рестайлінг своєї знаменитої русалки. З круглого логотипу пропало зелене кільце з фірмовою назвою, а чорно-біле зображення сирени стало зелено-білим і зайняло все коло. 

  

Xerox 

У 1938 році Chester Carlson винайшов технологію фотокопіювання, яку назвав електрофотографією. Правда, потім передумав і назвав ксерографією. Як і багатьом винахідникам, йому довелося дуже тяжко - жодна велика компанія, у які він приходив з пропозиціями, не прийняла його і нововведення не оцінила. Він пішов у невелику компанію Haloid, де йому і допомогли зробити перший фотокопір - Haloid Xerox 914. Копір виявився настільки успішний, що компанія махнула рукою на свою назву і в 1961 році прийняла назву винаходу - Xerox. 

Найперший їхній логотип багато хто вважає кращим - він проіснував 43 роки. Потім він втратив виступи і став червоним, а в цьому році компанія зробила ще одну спробу ребрендингу, вирішивши відпозиціювати тільки від копіювальних апаратів. Навряд чи спробу можна назвати вдалою - про ксерокси все одно думають, все одно називають все підряд копіри назвою компанії, тільки от ще до всього цього додалося здивування від дитячого м'ячика справа. 

За матеріалами www.adme.ru