Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

BASCAP відсвяткувала перший День народження в Україні21 Березня 2012р.

Контрафакція та піратство суттєво впливає майже на всі види виробництва. Дні, коли від підробляння страждали лише виробники предметів розкоші, а піратські копії компакт-дисків реалізовувались тільки на вулицях, давно минули. Сьогодні виробництво та збут підроблених продуктів харчування і напоїв, лікарських засобів, електроніки та електротехнічного обладнання, автозапчастин і товарів повсякденного вжитку й домашнього господарства займає окрему промислову нішу. Порушники авторських прав створили багатомільйонні мережі для виробництва, транспортування та продажу неліцензійних копій музики, відео та програмного забезпечення.
Мільйони підроблених товарів виробляють і розповсюджують по всьому світу на розвинені ринки, а також на ринки, що знаходяться на стадії розвитку, з усе більш стрімкою та загрозливою швидкістю. Численним споживачам загрожують небезпечні й неефективні вироби. Уряди, виробники та суспільство нині позбавлені сотень мільярдів податкових надходжень до бюджету, надходжень від господарської діяльності та робочих місць.
Втрати світової економіки чималі і, в довгостроковій перспективі, негативні наслідки зростання цієї незаконної торгівлі величезні. Організацією економічного співробітництва та розвитку (OECD) була опублікована доповідь, яка містила інформацію щодо підрахунку вартості контрафактних і піратських товарів, що реалізуються на міжнародному ринку. За даними OECD, орієнтовна сума склала близько $ 200 млрд. на рік у 2008 році. У 2009 році ця цифра сягнула $ 250 млрд. Взяті разом із вартістю внутрішнього виробництва і споживання підробок, значний обсяг цифрових та підроблених товарів, що розповсюджуються через мережу Інтернет, втрати економічного розвитку, шкоду здоров’ю та безпеці, зниження просування технологій та інновацій, загальна величина збитку від контрафакції та піратства в усьому світі складає понад $ 600 млрд.
Проблема такого масштабу підриває економічний розвиток, надійність системи ринкової економіки, міжнародну торгівлю та інвестиції. Ніякий легальний бізнес і жодна країна не захищені від впливу контрафактної продукції і піратства. Жоден бізнес, сектор ринку або країна не може боротись із цією проблемою наодинці.
Міжнародна торгова палата (ICC) ініціювала проект BASCAP («Бізнес проти контрафакції та піратства»), який об’єднує світову бізнес-спільноту і сприяє ефективному виявленню порушень прав інтелектуальної власності, залучення місцевих, загальнодержавних та міжнародних органів влади до захисту прав інтелектуальної власності та боротьби з контрафактом і піратством.
ICC Ukraine, як національний комітет, заснував у 2011 році у складі Комісії з питань інтелектуальної власності Ініціативну групу BASCAP в Україні. Метою заснування Ініціативної групи BASCAP в Україні є підвищення рівня інформованості та усвідомлення негативних наслідків контрафакту та піратства серед населення, державних органів та представників бізнесу; популяризація ідеї поваги до інтелектуальної власності; активізація діяльності державних органів для посилення захисту права інтелектуальної власності.
Основними цілями, які ставить перед собою BASCAP, є:
—     об’єднати та мобілізувати підприємства і організації у різних галузях промисловості, секторах і країнах для боротьби з контрафакцією та піратством;
—     об’єднати ресурси й досвід (іншими словами — створити критичну масу, більшу, ніж будь-яка компанія або індустрія могли б зробити поодинці);
—     посилити голос і думки бізнесу для урядів, громадськості та ЗМІ, або ж підвищити інформованість та розуміння проблеми контрафакції й піратства і пов’язаних з ними економічних та соціальних збитків;
—     домогтись від урядів дій і виділення достатніх ресурсів, спрямованих на зміцнення захисту прав інтелектуальної власності;
—     змінити соціальну культуру для забезпечення захисту та поваги до інтелектуальної власності.

Керуючись такими добрими справами, Ініціативна група BASCAP плідно пропрацювала в Україні вже цілий рік. Саме з нагоди цього маленького «Дня народження» 16 березня 2012 року в конференц-залі готелю «Київ» відбулась установча зустріч у формі круглого столу, в якому взяли участь представники бізнесу, державних органів і професіонали в галузі інтелектуальної власності.
Привітали учасників Володимир Щелкунов, президент ICC Ukraine, та Олексій Гашицький, представник Державної митної служби України. Вони розповіли про актуальні проблеми контрафакції та піратства в Україні й навели приклади їх вирішення.
Наталія Мещерякова, старший координатор Ініціативної групи BASCAP в Україні і Голова Комісії з питань інтелектуальної власності ICC Ukraine, ознайомила присутніх з діяльністю проекту BASCAP в Україні, планах на наступний рік. Оскільки контрафакція та піратство — проблема багатьох галузей промисловості, необхідно об’єднати зусилля керівників провідних компаній для ефективної протидії їм. Пані Мещерякова показала цікаву презентацію про приклади закордонної реклами, яка покликана боротись із контрафакцією та піратством. Інтернет-опитування серед споживачів цієї реклами показало, що рекламні оголошення і відео-ролики викликають, швидше, негативні емоції, аніж бажання боротись із правопорушниками. Проте є надія, що в Україні вдасться створити цікаву й ефективну рекламу, яка б позитивно впливала на суспільство і донесла цінності захисту прав інтелектуальної власності.
Після цього учасники перейшли до дискусій про поширення кращих практик протидії контрафакції та піратству серед підприємців, ділились своїм досвідом. Слово взяли Олександр Кебкал, адвокат Юридичної фірми «VIP Consulting», Павло Шиманович, директор «Калібра Україна», Віктор Клюк, начальник відділу контролю за використанням об’єктів інтелектуальної власності. Антоніна Пахаренко-Андерсон, голова Українського альянсу по боротьбі з підробками і піратством, нагадала про шкоду, якої завдає ця протиправна діяльність, та про методи боротьби з нею за кордоном.
Тарас Кислий, радник «Єгоров, Пугинський, Афанасьєв і Партнери», розповів про конфлікт правовласників і користувачів мультимедійного контенту. На його думку, в майбутньому потрібно знайти новий, більш гнучкий та креативний, підхід до поширення медіаконтенту і програмного забезпечення. Ірина Стройко, старший юрисконсульт «Телекомпанії Студія «1 1», наголосила на тому, що за останні роки в Україні стало вироблятись більше національного контенту. Проте телеканали страждають від нелегітимного використання належних їм відео-матеріалів. Глядачі мусять переглянути своє ставлення до інтелектуальної власності інших осіб.
Про боротьбу з контрафактними товарами, які загрожують життю та здоров’ю споживача, розповідали Сергій Антонов, директор «Центру медичного права», і Олександр Мамуля, адвокат фірми «Василь Кисіль та партнери». Для людини найнебезпечнішим є вживання підроблених ліків. На жаль, в Україні ця проблема існує. В лікарнях не завжди можуть забезпечити всіма необхідними препаратами. Тому пацієнти самостійно купують ліки, в тому числі через мережу Інтернет, не задумуючись про їх походження і оригінальність. У державних органах не вистачає спеціалістів по боротьбі з контрафактними товарами, особливо в регіонах. Доцільним є проведення спеціальних тренінгів і семінарів для підвищення їх кваліфікації.
Цікавими були також зауваження представників розробників програмного забезпечення — Вадима Косого з «1С Україна» та Юрія Омельченка з «Майкрософт Україна». Виявляється, більшість підприємців свідомо використовують неліцензійне програмне забезпечення і користуються послугами неофіційних сервісних центрів. Україна займає п’яте місце в світі серед розробників програмного забезпечення, проте, український продукт не популярний на батьківщині.
Завершав зустріч Андрій Ісаченков, аналітик консолідованої інформації «Експертного бюро з питань інтелектуальної власності», поділившись своїм поглядом на сучасних споживачів контрафактного товару.
За результатами зустрічі Ініціативна група BASCAP в Україні приступила до обговорення партнерства з провідними компаніями українського ринку та до формування BASCAP Ukraine Leadership Group з числа представників галузей, які найбільш зацікавлені у ефективній боротьбі з проявами контрафакції та піратства.

 

За матеріалами офіційного веб-сайта BASCAP.